Innuendo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Julia azrina (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Julia azrina (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 33:
Innuendo ditubuhkan pada tahun 1992 oleh Reymee sewaktu masih bersekolah dalam tingkatan empat. Beliau mewarisi darah seni daripada bapanya, Hussein Idris yang merupakan pemain dram dan penyanyi kumpulan muzik 70-an iaitu [[The Strollers]]. Namun begitu, kesukaran mendapatkan anggota yang benar-benar meminati muzik R&B soul menyebabkan pertukaran anggota sentiasa berlaku dalam kumpulan ini.
 
Pada tahun 1995, Innuendo telah diberi peluang menjadi artis pembuka tirai untuk konsert kumpulan R&B Amerika Syarikat, All-4-One yang berlangsung di Kuala Lumpur. Selepas itu bakat mereka menarik perhatian beberapa syarikat rakaman namun kumpulan ini memilih untuk bernaung di bawah payung [[Positive Tone]].[[Fail:Innuendo014.jpg|thumb]]
 
== Album pertama dan tuah ''Belaian Jiwa'' ==
Album sulung Innuendo yang berjudul '''Innuendo''' diterbitkan oleh [[Ahmad Izham Omar]] dan [[Paul Moss]], berada di pasaran pada bulan Mei 1997 dan mula mendapat perhatian pendengar menerusi rakaman semula lagu yang pernah dipopularkan oleh [[kumpulan Carefree]] pada tahun 1979 iaitu '''Belaian Jiwa'''''. ''Lagu ini memang digemari oleh Innuendo dan tanpa diduga telah memahat nama mereka sebagai antara bakat baru paling menyerlah ketika itu.
Baris 45 ⟶ 44:
 
Pada tahun 1999 Innuendo mendapat penghargaan Carta RIM sebagai album Inggeris tempatan paling lama bertahan dalam carta.
[[Fail:Innuendo014.jpg|thumb]]
[[Fail:Innuendo022.jpg|thumb|Penampilan sebagai trio untuk album kedua]]