Sri Krishna Caitanya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 45:
Selepas ini, Nimāi sering mengalami keghairahan rohani, sehingga orang menganggapnya tidak siuman dan gila. Namun, kesaktian rohani yang terserlah pada dirinya, mengubah sesiapa sahaja yang disentuhnya. Dengan sentuhan sucinya, Nimāi menggubah ramai orang yang beriman mahupun kafir. Śrīvās seorang yang beriman, Advaitācārya pula seorang pendeta dan ketua masyarakat Vaiṣṇava, pemerintah Muslim bernama Kāzi, dua orang samseng bernama Jagāi dan Madhāi ialah antara orang-orang bertuah yang menerima rahmat Nimāi. Demikian, Nimāi mendedahkan rahsia kelahirannya untuk menghidupkan semula iman dan cinta ketuhanan yang tertinggi.
 
Pada suatu hari, Caitanya memberitahu Advaita berulang kali bahawa dia akan lahir semula dan melakonkan Lila-Nya kembali, dan dalam kelahiran itu, dia akan menarik ramai orang dengan nyanyiannya.<ref>Vrindavan Das, ''Chaitanya-Bhagavat''</ref>
 
Ketika ini, Caitanya mendapat pengikut setia dan temannya Nityānanda atau Nitāi. Haridās (seorang Muslim) dan Murāri ialah antara pengikut-pengikut setianya.
 
=== Menjadi Rahib ===