Rasah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q7294701
kembangkan
Baris 1:
'''Rasah''' merupakan sebuah bandar kecilyang terletak di [[Seremban]], [[Negeri Sembilan]], [[Malaysia]]. Ia terletak 3 kilometer dari Bandarpusat bandar Seremban. Rasah merupakan kawasan perlombongan [[bijih timah]] pada abad ke-18. Sebelum itu, Rasah pada asalnya merupakan sebuah perkampungan tradisional dan berkembang menjadi kawasan ekonomi penting ketika abad ke-18. Ia menjadi perhentian penting bagi laluan perdagangan bijih timah melalui [[Sungai Linggi]] yang menghubungkan [[Sungai Ujong]] hingga ke [[Kuala Linggi]].
 
Kawasan Rasah kini adalah Bandar Rasah, KgKampung Baru Bukit Chedang, Taman Bukit Chedang, KgKampung Dato' Mansor, KgKampung Pasir, KgKampung Rasah, KgKampung Chedang, Taman Mok Sum, KgKampung Pondok, Taman Rasah, [[Rasah Jaya]], [[Seremban 3]] dan Jalan Loop.
 
Rasah telah mengalami perubahan insfrastruktur dengan terbinanya Lingkaran Tengah Seremban yang melalui jalan utama Rasah. Ia juga telah mengurangkan kesesakan trafik yang berlaku sejak tahun 1997 akibat pertambahan kenderaan kerana berlaku pertambahan penduduk sekitar Rasah.
 
===Kemudahan===
 
Rasah juga dilengkapi dengan beberapa kemudahan penting seperti [[Hospital Tuanku Jaafar]], Pusat Kesihatan Seremban, Pusat HomedylisisHemodialisis Mawar. Bank-bank utama turut beroperasi di Rasah seperti [[Hong Leong Bank]], [[Public Bank]], [[Maybank]], [[AmBank]] dan BSN[[Bank Simpanan Nasional]].
 
Masjid Jamek Rasah merupakan antara masjid tertua di Daerahdaerah Seremban turut menempatkan Makam Datuk Syahbandar di dalam kawasan masjid tersebut.
 
Laluan keretapi Seremban-Port Dickson turut melalui Rasah. Namun kini telahianya sudah tidak beroperasi.