Darurat Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 84:
Langkah berbentuk sosial juga dibuat kerana hati rakyat Tanah Melayu perlu diambil juga. Antara yang paling popular adalah berbentuk:
 
# Catuan makanan dibuat. Ini adalah kerana sebahagian daripada penduduk Tanah Melayu yang adalah ahli Min Yuen (Mereka bukan ahli tentera dalam PKM, tetapi sebagai pengintip, (samaada secara sukarela atau melalui paksaan) Dengan makanan yang terhad, maka makanan dan bekalan yang lain adalah terhad dan mereka tidak mampu untuk memberikan makanan mereka kepada ahli tentera PKM yang berada di dalam hutan.
# Perang psikologi juga dibuat untuk mengumpan rakyat Tanah Melayu mendapatkan ganjaran untuk pendedahan setiap ahli PKM, dan dengan ganjaran untuk ahli PKM yang menyerah diri. Dianggarkan bahawa ganjaran sebanyak $5,000 untuk setiap ahli PKM yang menyerah diri, serta RM250,000 untuk sesiapa yang mampu menangkap Chin Peng.<ref>[https://books.google.com.my/books?id=YXTwzZ4zehYC&pg=PA170&dq=Chin+Peng.+250,000&hl=en&sa=X&ei=msD1VJ7qG5WQuQSApILgDQ&ved=0CCgQ6AEwAg#v=onepage&q=Chin%20Peng.%20250%2C000&f=false Jungle of Snakes: A Century of Counterinsurgency Warfare from the ... By James R. Arnold]</ref>
# Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka diisytiharkan pada 31-8-1957 juga telah menghalang alasan untuk PKM membentuk negara komunis yang diidamkan. Ini kerana penentangan mereka bukan lagi kepada pihak koloni, tetapi terhadap kerajaan anak watan. Ini telah membawa kepada mereka untuk membuat rundingan Baling dengan wakil UMNO.