Mahadeva: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 6:
Icon utama Shiva ialah mata ketiganya pada dahinya, ular Vasuki yang melilit lehernya, bulan sabit yang menghiasi ramnbutnya. Sungai Ganga yang suci mengalir dari kusutan rambutnya. Senjata Shiva ialah Trisula. Shiva juga memainkan damaru, sejenis peralatan muzik. Kebiasaannya, Shiva disembah dalam rupa Linga.
 
== Etimologi dan Nama-nama lain Shiva ==
Perkataan Sanskrit ''Shiva'' (Devanagari: शिव, ''śiva'') berasal daripada Sri Rudram Chamakam dalam Taittiriya Samhita (TS 4.5, 4.7) dalam Krishna Yajurveda. Shiva bermaksud 'yang membawa tuah'. Shiva juga digunakan sebagai adjektif bagi beberapa dewa zaman Veda, termasuk, Rudra. Antara nama-nama popular Shiva ialah Mahesh, Maheshwar, Shankar, Shambhu, Rudra, Hara.
* ''Jagatpati'', ''Paramêśwara'', ''Rudra'', ''Trinetra, Nilakantha''
 
Perkataan Sanskrit 'saiva' bermaksud 'berkaitan dengan Dewa Shiva'. Terma ini juga digunakan sebagai salah satu mazhab utama agama Hindu dan untuk penganut-penganut agama Hindu dikenali sebagai 'Shaivisme'.
 
Sankaracharya, menterjemahkan nama Shiva, nama ke-27 dan ke-600 dalam Vishnu Sahasranama (1000 nama-nama Vishnu) sebagai bermaksud: 'Yang Suci', atau 'Yang tidak dicemari oleh tiga Guna (Sattva, Rajas, dan Tamas), 'Yang menyucikan sesiapa yang mengucapkan nama-Nya'.
 
{{stub}}