Hajarulaswad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikenalikan oleh Wikidata.
Baris 9:
== Sejarah Hajarulaswad ==
Menurut tradisi Islam, Hajarul Aswad datang dari syurga dan warnanya putih tetapi bertukar warna kerana ramai orang mengerjakan haji dengan membawa bersama-sama mereka dosa-dosa yang mereka lakukan
 
Menurut Ibn Ishaq dalam bukunya Sirah Rasul Allah, diceritakan kisha pembinaan semula Ka'abah oleh kabilah2 Mekah berikutan kebakaran besar keatas Ka'abah yang telah memusnahkan sebahagian struktur nya. Ketika itu, #HajaralAswad telah dialihkan sementara bagi memberi laluan kepada bina-semula Ka'abah. Setelah pembinaan semula siap, kabilah2 Mekah bertelingkah sesama sendiri mengenai kabilah mana yang lebih berhak untuk meletakkan #HajaralAswad kembali ketempat asalnya didalam Ka'abah.
 
 
Kemudian nya, mereka mengambil keputusan untuk menunggu sesiapa sahaja yang akan memasuki kawasan Ka'abah selepas itu, akan diinta membuat keputusan berkenaan perbalahan mereka. Dengan kehendak Allah jua, lelaki yang masuk itu adalah Muhammad bin Abdullah. Usia beliau ketika itu baru mencecah 35 tahun, iaiut 5 tahun sebelum beliau menerima wahyu kerasulan. Dengan kebijaksanaan nya, beliau meminta disediakan sehelai kain lalu meletakkan #HajaralAswad ditengah2 kain tersebut. Setiap ketua dari setiap kabilah2 Mekah itu diminta untuk bersama memegang tepian kain tersebut lalu mengangkatnya.
 
Akhirnya Muhammad sendiri yang meletakkan kembali #HarajalAswad ketempat yang sepatutnya sambil memberikan kepuasan hati setiap kabilah Mekah atas kehormatan yang mereka terima secara adil. Begitulah asalnya bagaimana Muhammad bin Abdullah mendapat gelaran "Al-Amin" atau "Orang Yang Dipercayai" dikalangan masyarakat Arab.