Darurat Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Corrections were made to amend texts that were written with grammatical and sentence, structural errors. Additions were made to what otherwise were incomplete details.
Baris 20:
 
 
'''Darurat Tanah Melayu''' merupakan [[darurat]] yang telah diisytiharkan oleh kerajaan [[British]] di Malaya dari tahun [[1948]] hingga tahun [[1960]]. Darurat ini diikuti dengan penarikan hak-hak sivil (bukan semua hak-hak sivil), pemberian kuasa istimewa kepada pihak polis, dan langkah-langkah lain yang bertujuan untuk mengongkong kegiatan politik haluanberhaluan kiri, terutamanya yang membabitkan [[Parti Komunis Malaya]] (PKM). Perang gerila merupakan sebahagian daripada konflik yang sedang berlaku di antara PKM dan parti haluan kiri yang lain dengan kerajaan British bermula dari penyerahkalahanpenyerahan Jepun pada tahun 1945 sehingga penandatanganan perjanjian damai di antara komunispihak denganPKM dan kerajaan Malaysia ditandatangani pada Disember 1989.
 
== Punca darurat ==
Pendudukan Jepun di Tanah Melayu di antara tahun 1942 sehingga 1945 telah menyemarakkan semangat nasiolisme orang-orang Melayu pada masa itu.
Bolehlah dikatakan bahawa segala bermula selepas pendudukan Jepun 1942-1945. PKM dan MPAJA (Malayan People Anti Japanese Army). Nasionalisme orang Tanah Melayu yang telah dipengaruhi oleh orang Jepun semasa pendudukannya telah mendorong kepada mereka supaya ingin bekerajaan sendiri.
 
Selepas pihak tentera Jepun menyerah kalah kepada pihak British pada 15 Ogos 1945, telah terjadi "kekosongan kuasa" (power vacuum) di Tanah Melayu, terutama sekali di kawasan-kawasan pedalaman.
Pembunuhan seramai tiga orang pengurus ladang berbahasa [[Inggeris]] di [[Sungai Siput]], [[Perak]] pada tahun [[1948]], telah menyebabkan kerajaan mengisytiharkan '''darurat''' di seluruh [[Tanah Melayu]]. Sebulan selepas itu PKM diharamkan.
 
Kontinjen pertama tentera British hanya tiba di Tanah Melayu pada tanggal 3 September 1945. Ini disusuli dengan ketibaan tentera British di Singapura pada 8 September 1945.
Yang paling teruknya, boleh dikatakan dengan pengharaman PKM oleh kerajaan British kerana dianggap sebagai parti politik yang radikal. Pengharaman ini telah menimbulkan ketidakpuasan hati oleh kebanyakan ahli dalam PKM kerana jasa mereka telah dilupakan oleh British semasa dalam penentangan Jepun.
 
Dalam tempoh masa 7 hari (seminggu) selepas penyerahan Tentera Jepun, berikutan kekosongan kuasa pada waktu itu, anggota-anggota MPAJA (kemudiannya dinamakan sebagai PKM) telah keluar dari hutan-hutan dan mula menunjukkan kekuatan dan kuasa mereka.
Dengan itu, ketua PKM, telah mengubahkan dasarnya yang bersikap sederhana kepada bentuk yang agresif, iaitu dengan pembunuhan. PKM memulakan dengan mogok bersama dengan kesatuan sekerja, serta penubuhan Persatuan Buruh Baru (New Democratic Youth League).
 
Ramai orang-orang Melayu dan tidak lupa juga, individu-individu berbangsa Cina dan India telah diseksa dan dibunuh dengan kejam. Terutama sekali, individu-individu berbangsa Melayu yang telah bertugas sebagai anggota polis di bawah pihak berkuasa Jepun.
Namun, pemogokan itu telah gagal dan undang-undang yang baru dibuat oleh British untuk melemahkan PKM, seterusnya PKM menggunakan serangan bersenjata untuk mendapatkan apa yang mereka dirasa patut.
 
Anggota-anggota komunis PKM telah bertindak dengan zalim dan melulu. Tiada langsung perasaan belas kasihan yang ditunjukkan -- terutama sekali kepada mereka-mereka yang disyaki tidak sehaluan dengan perjuangan mereka.
Hubungan PKM dan British yang semakin teruk dan setelah Chin Peng sebagai ketua yang baru, gerakan bersenjata dibuat, dengan pembunuhan 3 ketua Kuo Min Dang (KMT), dan 3 orang pengurus ladang getah yang berbangsa Eropah, termasuk 1 penolong, pada 12-6-1948 dan 15-6-1948. Darurat Negeri diisytiharkan di Johor pada 19-6-1948.
 
Pembunuhan seramai tiga orang pengurus ladang berbahasaberbangsa [[Inggeris]]Eropah di [[Sungai Siput]], [[Perak]] pada tahun [[1948]], telah menyebabkan kerajaan persekutuan mengisytiharkan '''darurat''' di seluruh kawasan [[Tanah Melayu]]. Sebulan selepas itukemudiannya, PKM telah diharamkan.
 
PKM menggunakan strategi, bersekongkol dengan pihak-pihak kesatuan sekerja yang ada pada waktu itu di samping menubuhkan Persatuan Buruh Baru (New Democratic Youth League).
 
Usaha untuk melakukukan mogok yang mendapat sokongan daripada pihak PKM, walau bagaimanapun, telah gagal dan undang-undang baru telah dibuat oleh pihak British untuk melemahkan PKM.
 
Darurat kemudiannya diisytiharkan di negeri Johor pada 19 Jun 1948.
 
== Langkah mengatasi darurat ==
Baris 43 ⟶ 51:
# Hukuman bunuh dibuat untuk sesiapa yang dianggap bersuhabat dengan komunis.
 
Pada masa darurat, kira-kira 40,000 tentera termasuk beberapa rejimenRejimen askarAskar [[Melayu]] telah dikerah untuk menghapuskan [[anasir-anasir komunis]]. Mereka dilengkapkan dengan peralatan kelengkapan perang, seperti [[meriam]], [[kapal terbang]], dan [[kapal laut]].
 
Ketenteraan British juga telah diperketatkan. Polis British dan mataanggota-mataanggota khasSpecial Branch (SB) telah bertambahditambahkan ke 70,000 orang. [[Home Guard]] juga telah diperkenalkan supaya lebih banyakramai orang yangboleh mampumenyumbangkan khidmat bantuan mereka dalam membanteras komunis,kegiatan iaitukomunisme. sebanyakLebih kurang 200,000 oranganggota Home Guard berjaya direkrut. Bantuan tenteraketenteraan daridaripada Negara-negara Komanwel (British, Australia, New Zealand, Gurkha dan Fiji), Polis Khas dan Perkhidmatan Negara telahjuga berhasil dibuatdiperolehi.
 
Perintah Berkurung telah dibuatdiperkenalkan di kawasan-kawasan yang telah mempunyaidikenal pasti aktif dengan aktiviti-aktiviti pengaruhpengganasan komunis.
 
Konsep "Kawasan Putih" dan "Kawasan Hitam" telahjuga diperkenalkandiguna supayapakai untuk memudahkan Pihak Pentadbiran Tentera British boleh(BMA) memudahkanmelaksanakan proseskerja mereka dalam membanterasmengekang komunisaktiviti-aktiviti komunisme. Kawasan Putih adalah bermaksud kawasan tersebut telah bebas daripada anasir komunis, dan sebaliknya yangbila adamerujuk padakepada kawasanKawasan hitamHitam. Antara semua negeri,Negeri Melaka adalahmerupakan negeri yang pertama mendapatyang gelarandiisytiharkan sebagai Kawasan Putih di seluruh negeri Tanah Melayu.
 
Sekatan-sekatan jalan raya dan kawalan-kawalan kampung telah dibuat oleh Home Guards di kawasan-kawasan yang mungkin sebagai kawasan yangdisyaki mempunyai pengaruh komunis, dengan itu, mereka boleh menyemak sesiapa sahaja dan juga berhak merampas barang yang mereka ada.
 
Penggunaan Kad Pengenalan (IC) juga diwajibkan supaya mereka boleh menangkap sesiapa sahaja yang tidak ada kad pengenalan diri. Kerajaan British telah mewajibkan semua penduduk Tanah Melayu mesti membuat kad pengenalan sebaik sahaja mereka berumur 12 tahun sahaja(ke atas).
Ketenteraan British juga telah diperketatkan. Polis British dan mata-mata khas telah bertambah ke 70,000 orang. [[Home Guard]] diperkenalkan supaya lebih banyak orang yang mampu membanteras komunis, iaitu sebanyak 200,000 orang. Bantuan tentera dari Komanwel (British, Australia, New Zealand, Gurkha dan Fiji), Polis Khas dan Perkhidmatan Negara telah dibuat.
 
Sir Harold Briggs juga melancarkan rancangannya (Rancangan Briggs) untuksebagai membanterasusaha komunis.untuk Rancangannyamenghapuskan adalahaktiviti termasuk:komunisme.
Perintah Berkurung telah dibuat di kawasan yang telah mempunyai pengaruh komunis.
 
Di antara rancangannya adalah termasuk:
Kawasan Putih dan Hitam telah diperkenalkan supaya British boleh memudahkan proses mereka dalam membanteras komunis. Kawasan Putih adalah bermaksud kawasan tersebut telah bebas daripada anasir komunis, dan sebaliknya yang ada pada kawasan hitam. Antara semua negeri, Melaka adalah negeri yang pertama mendapat gelaran Kawasan Putih.
 
# Penempatan semula orang Cina. Sebahagian besar daripada ahli PKM terdiri daripada orang-orang Cina. Dan ramai orang-orang Cina tinggal di kawasan-kawasan setinggan semasa pendudukan Jepun. Dengan membuat penempatan semula ke atas orang-orang Cina di Tanah Melayu, ini memudahkan lagi proses pengawalan dan pengurusan ke atas elemen-elemen pengganasan komunisme.
Sekatan jalan raya dan kawalan kampung telah dibuat oleh Home Guards di kawasan yang mungkin sebagai kawasan yang mempunyai pengaruh komunis, dengan itu, mereka boleh menyemak sesiapa sahaja dan juga berhak merampas barang yang mereka ada.
# "[[KampungKonsep barupenempatan Cina|semula yang diberi nama, "Kampung baru]]Baru" telah diperkenalkan. Kampung-kampung ini telah dibina di bahagian kawasan-kawasan baru yang dipilih adalahkhas dibuatuntuk untuk menempatkan orang-orang Cina.
 
Kedua-dua langkah ini adalah penting, kerana kawasan perumaha setinggan orang Cina dianggap sebagai sumber utama bagi PKM untuk mendapatkan maklumat serta makanan.
Kad Pengenalan diwajibkan supaya mereka boleh menangkap sesiapa sahaja yang tidak ada kad pengenalan. Kerajaan British telah mewajibkan semua penduduk Tanah Melayu mesti membuat kad pengenalan sebaik sahaja mereka berumur 12 tahun sahaja.
 
Dengan wujudnya "Kampung-kampung Baru" yang dikawal ketat oleh Home Guards, peluang bagi PKM dan juga agen-agen Min Yuen untuk menyalurkan maklumat dan barang-barang keperluan kepada PKM dapat dikekang dengan efektif.
Sir Harold Briggs juga melancarkan rancangannya (Rancangan Briggs) untuk membanteras komunis. Rancangannya adalah termasuk:
 
Meskipun pasukan keselamatan telah diperkuatkan, namun tindakan ketenteraan secara langsung untuk menghapuskan elemen-elemen komunis kurang berhasil sebagaimana yang diharapkan pada awalnya. Ini disebabkan, pengganas-pengganas komunis tidak bertempur secara berhadapan. Sebaliknya, mereka bertempur dan berperang menggunakan kaedah "peperangan gerila" (guerrilla warfare).[[Fail:Police in Malayan Emergency.jpg|thumb|left|Polis memeriksa seorang lelaki Cina bagi mengenalpasti samada tali barut komunis atau tidak.]]
# Penempatan semula orang Cina. Ini adalah kerana sebahagian besar daripada ahli PKM adalah orang Cina, dan banyak orang Cina telah tinggal di kawasan setinggan semasa pendudukan Jepun (Rujuk pendudukan Jepun). Dengan kawalan dari orang Cina, jadi masalah untuk membanteras komunis adalah lebih senang.
Undang-undangPengisytiharan daruratDarurat telah ditamatkan pada 31 Julai [[1960]]. Dalam tempoh 12 tahun perintah darurat dilaksanakan, kira-kira 1100011,000 nyawa terkorban, (termasuk 25002,500 orang awam).
# "[[Kampung baru Cina|Kampung baru]]" telah diperkenalkan. Kampung telah dibina di bahagian kawasan baru yang dipilih adalah dibuat untuk menempatkan orang Cina.
 
Bagi menangani ancaman komunis, secara ringkasnya, pihak British telah melaksanakan beberapa dasarpolisi:-
Kedua-dua langkah ini adalah penting, kerana kawasan setinggan orang Cina dianggap sebagai sarang untuk PKM dan tempat PKM untuk mendapatkan maklumat serta makanan. Dengan setiap Kampung Baru yang dikawal oleh Home Guards, jadi peluang untuk PKM and Min Yuen (pengintip PKM) untuk memberi maklumat dan barang keperluan kepada PKM yang melancarkan serangan gerila.
# Pembahagian daerah kepada kawasanKawasan putihPutih dan kawasanKawasan hitam.Hitam;
# Pemindahan setinggan-setinggan yang terletak berhampiran hutan-hutan ke kawasan-kawasan yang lebih selamat yang dinamakan sebagai "Kampung Baru". Seterusnya, ini dapat melindungi orang awam daripada ancaman dan juga ugutan pengganas-pengganas komunis;
# Pengenalan sistem [[kad pengenalan]] bagai memudahkan seseorang itu dikenal pasti.;
# MenggunakanPenggunaan pengangkutan udara bagi membawa tentera bagidalam menggempur pengganas komunis. Sekarang ini dikenali sebagai kumpulan tindak pantas. Setiap kali pengganas menyerang, mereka akan diburu habis-habisan bagi melemahkan semangat juang mereka bagi menyerang (discourage).
# Pengenalan sistem ISA.
# MemberiPengampunan pengampunandiberikan bagikepada anggota-anggota pengganas komunis yang menyerah kalah (surrendering) melalui risalah-risalah yang disebarkan melalui unit udara.
# Pengenalan dan pengambilan "Sukarelawan-sukarelawan / Pengawal-pengawal Kampung" yang lengkap bersenjata.
# Pembinaan balai-balai polis di kawasan-kawasan yang dikenal pasti terancam (Kawasan Hitam).
 
Walau bagaimanapun, kesemua strategi dan taktik yang diguna pakai dan dilaksanakan tidak akan berjaya, sekiranya sokongan tidak diberikan oleh orang-orang awam / penduduk tempatan.
Meskipun pasukan keselamatan telah diperkuatkan, namun tindakan ketenteraan secara langsung untuk menghapuskan komunis kurang berjaya. Ini kerana kumpulan komunis tidak bertempur secara berdepan. Tetapi mereka menjalankan tindakan secara [[gerila]].
 
Satu contoh baik yang menyokong kenyataan ini boleh dilihat semasa Perang Vietnam (Vietnam War). Pihak tentera Amerika Syarikat cuba meniru strategi dan taktik yang telah diguna pakai semasa konflik sedang berlangsung. Tetapi, apa yang didapati oleh pihak tentera Amerika Syarikat tidak menepati sepertimana yang dirancangkan.
Terdapat juga kumpulan yang membantu dan memberi sokongan kepada [[Parti Komunis Malaya]] iaitu [[Min Yuen]].
[[Fail:Police in Malayan Emergency.jpg|thumb|left|Polis memeriksa seorang lelaki Cina bagi mengenalpasti samada tali barut komunis atau tidak.]]
Undang-undang darurat telah ditamatkan pada 31 Julai [[1960]]. Dalam tempoh 12 tahun perintah darurat dilaksanakan, kira-kira 11000 nyawa terkorban, termasuk 2500 orang awam.
 
Strategi dan taktik masih lagi terhad dan terbatas daripada segi keberkesanan dan keampuhan mereka. Apa yang lebih penting ialah sikap bekerjasama (co-operation) yang diberikan oleh orang-orang awam / rakyat tempatan kepada pihak pemerintah dan juga pihak tentera.
Bagi menangani ancaman komunis, secara ringkasnya, pihak British telah melaksanakan beberapa dasar:-
# Pembahagian daerah kepada kawasan putih dan kawasan hitam.
# Memindahkan setinggan berhampiran hutan ke kawasan selamat terlindung daripada peras ugut pengganas dalam rancangan yang dikenali sebagai kampung baru.
# Pengenalan sistem [[kad pengenalan]] bagai memudahkan seseorang itu dikenal pasti.
# Menggunakan pengangkutan udara bagi membawa tentera bagi menggempur pengganas. Sekarang ini dikenali sebagai kumpulan tindak pantas. Setiap kali pengganas menyerang, mereka akan diburu habis-habisan bagi melemahkan semangat mereka bagi menyerang (discourage).
# Memperkenalkan ISA.
# Memberi pengampunan bagi pengganas yang menyerah melalui risalah yang disebarkan melalui unit udara.
# Memperkenalkan sukarelawan kampung / pengawal kampung yang bersenjata.
# Mendirikan balai polis dikawasan yang terancam / kawasan hitam.
 
Faktor inilah yang akan menentukan sama ada efektif atau pun tidak sesuatu strategi mahupun taktik yang diimplementasikan.
Bagaimanapun kesemua taktik ini tidak akan berjaya sekiranya ia tidak disokong oleh penduduk tempatan. Ini terbukti dalam [[perang Vietnam]], di mana pihak Amerika cuba meniru taktik British di Malaysia tetapi masih kalah dengan teruknya. Dengan itu kesemua taktik ini hanya membantu, tetapi sokongan padu kesemua rakyat berbilang kaum masih diperlukan bagi menangani anasir-anasir musuh.
 
== Langkah-langkah bukantidak bentukberbentuk ketenteraan ==
 
Langkah-langkah yang berbentuk sosial juga dibuattelah diambil kerana hati rakyat Tanah Melayu juga perlu diambil jugakira. AntaraDi antara langkah-langkah yang paling popular yang telah diambil adalah berbentukseperti berikut:
 
# Catuan makanan dibuat kerana sebahagian daripada penduduk Tanah Melayu yang(terutama adalahindividu ahliberbangsa MinCina) Yuenadalah (Merekaanggota bukanpergerakan ahlibawah tenteratanah dalam PKM,yang tetapidilabelkan sebagai pengintip,Min (samaadaYuen. secaraAnggota-anggota sukarelaMin atauYuen melaluitidak paksaan)berfungsi Dengansebagai makananperajurit yangutama terhad,(main makasoldiers). makananSebaliknya, danmereka bekalanmemainkan yangperanan lainsebagai adalahpengintip terhad(spies) dan merekajuga tidakbila mampu untuk memberikan makananperlu, mereka kepadaakan ahlimelakukan tenteraserangan PKMdan yangaktiviti beradasabotaj di dalamsecara hutansubversif.
# Perang psikologi juga dibuat, untuk mengumpanmenjanjikan rakyat Tanah Melayu mendapatkanpulangan ganjaran untukbagi perkongsian maklumat yang menjurus kepada pendedahan, setiap ahli PKM, dan. denganTawaran ganjaran juga diberikan untuk ahli PKM yang menyerah diri. Dianggarkan bahawa ganjaran sebanyak $5,000 telah diberikan untuk setiap ahli PKM yang menyerah diri; manakala, sertaganjaran sebanyak RM250,000 untukdiberikan bagi sesiapa yang mampu menangkap Chin Peng.<ref>[https://books.google.com.my/books?id=YXTwzZ4zehYC&pg=PA170&dq=Chin+Peng.+250,000&hl=en&sa=X&ei=msD1VJ7qG5WQuQSApILgDQ&ved=0CCgQ6AEwAg#v=onepage&q=Chin%20Peng.%20250%2C000&f=false Jungle of Snakes: A Century of Counterinsurgency Warfare from the ... By James R. Arnold]</ref>
# Tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdekatelah diisytiharkan pada 31-8- Ogos 1957. jugaDengan telahkemerdekaan menghalangPersekutuan alasanTanah Melayu, usaha-usaha untuk menghalang PKM membentukdaripada negaraterus komunisbertapak yangdi diidamkanTanah Melayu berjaya dilaksanakan. Ini kerana penentangan merekaPKM, pasca-kemerdekaan, bukan lagi disasarkan kepada pihak kolonikolonial British, tetapi disasarkan terhadap kerajaan anak watan. Ini telah membawa kepada mereka untuk membuat rundingan Baling dengan wakil UMNO.
# Langkah untuk menyatupadukan kaum juga telah dibuat oleh UMNO, iaitu dengan gabungan MCA (Tan Cheng Lock), UMNO (Tunku Abdul Rahman), serta MIC (E.E.C. Tsuringam),. tetapi langkah ini kurang berkesan dengan berlakunya [[Peristiwa 13 Mei]] ataupun rusuhan kaum yang berlaku pada tahun 1969 {{fact}}.
 
==Pautan luar==