Madhvacharya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 3:
Kelahiran Madhvā dalam zaman Kali adalah untuk membawa keseimbangan antara hati dan akal. Pada zaman itu, wujud dua fahaman yang ekstrem. Pengikut Jnana (falsafah Advaita) menekankan intelektual yang hambar. Golongan Bhakta (falsafah Visishtadvaita) yang beremosi pula mudah menjadi fanatik. Oleh itu, untuk membawa keseimbangan antara dua falsafah ini, Madhvā memperkenalkan satu sistem yang menekankan kedua-dua hati dan akal.
 
== KelahiranBiografi Ringkas ==
Madhvācārya lahir pada hari Vijaya
Daśami pada tahun 1238 Masihi sebagai anak Madhyageha Bhaṭṭā dan Vedavati di kampung Pājaka Kṣetra, lebih kurang lapan
batu dari pekan Uḍupi, di negeri Karnataka, India. Semasa upacara nāmakaraṇa (upacara menamakan bayi), beliau diberikan nama 'Vāsudeva'. Seperti Hanumān dan Bhīma, Vāsudeva juga menunjukkan kekuatan fizikal dan keberanian yang luarbiasa.
Ketika berumur satu tahun, beliau berpaut pada ekor lembu yang berlari merentasi padang dan rimbun. Sekali, beliau menghilangkan diri dari rumahnya dan berjalan menerusi hutan Kaḍuvūr yang tebal ke kuil Ananteśvara.
 
=== Kelahiran ===
Selepas upacara upanayana, beliau dihantar ke sekolah. Namun, Vāsudeva lebih suka untuk bermain dan bersukan daripada menghadiri kelas. Apabila gurunya memarahinya, beliau membuktikan kepada gurunya bahawa beliau sudah pun menguasai pelajarannya. Tambahan lagi, beliau juga membetulkan kesilapan gurunya!
* Madhvācārya lahir pada hari Vijaya Daśami pada tahun 1238 Masihi sebagai anak Madhyageha Bhaṭṭā dan Vedavati di kampung Pājaka Kṣetra, lebih kurang lapan batu dari pekan Uḍupi, di negeri Karnataka, India. Semasa upacara nāmakaraṇa (upacara menamakan bayi), beliau diberikan nama 'Vāsudeva'. Seperti Hanumān dan Bhīma, Vāsudeva juga menunjukkan kekuatan fizikal dan keberanian yang luarbiasa. Ketika berumur satu tahun, beliau berpaut pada ekor lembu yang berlari merentasi padang dan rimbun. Sekali, beliau menghilangkan diri dari rumahnya dan berjalan menerusi hutan Kaḍuvūr yang tebal ke kuil Ananteśvara.
* Selepas upacara upanayana, beliau dihantar ke sekolah. Namun, Vāsudeva lebih suka untuk bermain dan bersukan daripada menghadiri kelas. Apabila gurunya memarahinya, beliau membuktikan kepada gurunya bahawa beliau sudah pun menguasai pelajarannya. Tambahan lagi, beliau juga membetulkan kesilapan gurunya!
 
=== IkrarKehidupan Rahib ===
* Ketika berumur enam belas tahun, Vāsudeva memeluk kehidupan rahib dengan mengambil ikrar rahib daripada Acyuta Prajna, seorang ketua biara di Kāre berdekatan pekan baru Uḍupi. Selepas mengambil ikrar rahib, beliau dinamakan sebagai 'Pūrṇaprajña'. Beliau mula mempelajari falsafah Advaita menurut satu karya popular bernama Iṣṭasiddhi oleh Vimuktātman (kurun ke-10 Masihi). Namun, percanggahan pendapat yang serius timbul antara guru dan pelajar. Melihat kebijaksanaan dan memorinya yang tajam, Acyuta Prajna menamakannya sebagai 'Ānandatīrtha' dan menjadikannya ketua biaranya. 'Madhva atau Madhavācārya' nampaknya satu sinonim nama sebenarnya. Namun, nama ini yang menjadi popular.
<nowiki>* </nowiki>Selama beberapa tahun berikutnya, Madhavācārya menewaskan ramai pendeta dan cendikiawan yang kebanyakannya bongkah kerana pendidikan mereka. Dengan menewaskan mereka dalam perdebatan, Madhavācārya menarik mereka untuk memeluk ajarannya. Akhirnya, Acyuta Prajna, guru Madhavācārya sendiri menjadi pengikutnya.
 
=== Lawatan Ibadah ===
<nowiki> </nowiki>Selama beberapa tahun berikutnya, Madhavācārya menewaskan ramai pendeta dan cendikiawan yang kebanyakannya bongkah kerana pendidikan mereka. Dengan menewaskan mereka dalam perdebatan, Madhavācārya menarik mereka untuk memeluk ajarannya. Akhirnya, Acyuta Prajna, guru Madhavācārya sendiri menjadi pengikutnya.
<nowiki>* </nowiki>Kemudian, beliau melakukan lawatan ibadah ke India Selatan. Selain melawat tempat-tempat suci, beliau juga mengambil peluang itu untuk menyebarkan ajaran Vedanta. Dalam salah satu pertemuan pendeta, beliau dicabar untuk menerangkan maksud ayat-ayat suci Veda. Madhavācārya menunjukkan bahawa setiap ayat suci Veda mempunyai tiga maksud, Mahabharata mempunyai sepuluh maksud, setiap nama dalam Viṣṇusahasranāma (Seribu nama Viṣṇu) mempunyai seratus maksud!
<nowiki>* </nowiki>Konfrontasi dengan pendeta-pendeta daripada mazhab [[Sankaracharya]] dan [[Ramanujacharya]] meyakinkan Madhavācārya bahawa beliau perlu memulakan sebuah mazhab baru Vedānta. Dalam perjalanannya ke India Utara, beliau dikatakan telah melawat tempat suci yang popular, Badarī. Di sana, beliau bertemu dengan Vedavyāsa yang tinggal bersama-sama pengikutnya, terselindung daripada pandangan manusia biasa. '''Vedavyāsa''', penulis asal Brahmasūtra, Mahabharata dan Pāñcarātra Āgama, mengajar maksud karya-karyanya kepada Madhavācārya. Seterusnya, Madhavācārya menulis ulasan Brahmasūtra dan kembali ke India Selatan.
* Ketika ini, Madhavācārya berjaya menewaskan dua pendeta hebat - Śobhana Bhaṭṭa dari kawasan Godāvarī dan Swami Śastri dari Kalinga. Mereka menjadi pengikut Madhavācārya dan memeluk kehidupan rahib dengan nama baru sebagai Padmanābha Tīrtha dan Narahari Tīrtha. Mereka telah menulis ulasan ke atas karya-karya Madhavācārya.
<nowiki> </nowiki>
 
=== Di Uḍupi ===
<nowiki> </nowiki>Kemudian, beliau melakukan lawatan ibadah ke India Selatan. Selain melawat tempat-tempat suci, beliau juga mengambil peluang itu untuk menyebarkan ajaran Vedanta. Dalam salah satu pertemuan pendeta, beliau dicabar untuk menerangkan maksud ayat-ayat suci Veda. Madhavācārya menunjukkan bahawa setiap ayat suci Veda mempunyai tiga maksud, Mahabharata mempunyai sepuluh maksud, setiap nama dalam Viṣṇusahasranāma (Seribu nama Viṣṇu) mempunyai seratus maksud!
<nowiki>* </nowiki>Semasa berada di Uḍupi, Madhavācārya menemui arca Śri Kṛṣṇa yang terbenam dalam ketulan besar tanah (bernama gopīcandana). Selepas mencucinya di sebuah kolam, Madhavācārya sendiri menabalkan arca itu di biaranya. Ketika membawa arca itu, Madhavācārya menggubah sebuah puisi suci, yang kini dikenali sebagai Dvādaśa Stotra (dua belas ayat suci mengenai Śri Kṛṣṇa). Menurut puisi suci ini, arca Śri Kṛṣṇa itu telah dibentuk oleh Viśvakarma, Dewa pengukir dan Ia telah dipuja oleh para gopī di Vrindavan dan oleh maharani Rukmiṇī, salah seorang permaisuri Śri Kṛṣṇa. Kemudian, beliau mendirikan sebuah kuil dan menabalkan acra itu di sana.
* Semasa berada di Uḍupi juga, Madhavācārya memperbaharui upacara korban dan memperkenalkan penggunaan bentuk-bentuk haiwan daripada serbuk kacang hitam dan minyak sapi menggantikan haiwan hidup semasa korban.
 
=== <br>Lawatan Kedua ke Badarī ===
<nowiki> </nowiki>Konfrontasi dengan pendeta-pendeta daripada mazhab [[Sankaracharya]] dan [[Ramanujacharya]] meyakinkan Madhavācārya bahawa beliau perlu memulakan sebuah mazhab baru Vedānta. Dalam perjalanannya ke India Utara, beliau dikatakan telah melawat tempat suci yang popular, Badarī. Di sana, beliau bertemu dengan Vedavyāsa yang tinggal bersama-sama pengikutnya, terselindung daripada pandangan manusia biasa. '''Vedavyāsa''', penulis asal Brahmasūtra, Mahabharata dan Pāñcarātra Āgama, mengajar maksud karya-karyanya kepada Madhavācārya. Seterusnya, Madhavācārya menulis ulasan Brahmasūtra dan kembali ke India Selatan.
Dalam lawatan keduanya ke Badarī, Madhavācārya melakukan banyak keajaiban seperti memukau seorang pemerintah Turki, menewaskan kumpulan perompak dan pencuri, berjalan di atas sungai Ganges, dan menentang seekor harimau yang menyerang kumpulannya. Beliau juga menunjukkan sebuah cokmar (gadā) yang beliau telah gunakan dalam kelahiran lamanya sebagai Bhīma (salas seorang Pandava). Peristiwa-peristiwa keajaiban yang dicatatkan dalam Madhvavijaya menunjukkan bahawa beliau seorang yang mempunyai kekuatan fizikal dan intelek yang luar biasa, di samping kesaktian yoga.
 
<nowiki>Pada </nowiki>Ketikamasa ini juga, Madhavācārya berjaya menewaskan duaseorang pendeta hebat -bernama ŚobhanaTrivikrama BhaṭṭaPaṇḍita. dariSelepas kawasanmengakui Godāvarīkekalahannya, dan Swami Śastri dari Kalinga. MerekaTrivikrama menjadi pengikut Madhavācāryapengikutnya dan memeluk kehidupan rahib dengan nama baru sebagai Padmanābha Tīrtha dan Narahari Tīrtha. Mereka telah menulis ulasan terperinci ke atas karya-karyaBrahmasūtra MadhavācāryaBhāsya gurunya.
 
=== Menubuhkan Aṣṭamaṭha ===
<nowiki> </nowiki>Semasa berada di Uḍupi, Madhavācārya menemui arca Śri Kṛṣṇa yang terbenam dalam ketulan besar tanah (bernama gopīcandana). Selepas mencucinya di sebuah kolam, Madhavācārya sendiri menabalkan arca itu di biaranya. Ketika membawa arca itu, Madhavācārya menggubah sebuah puisi suci, yang kini dikenali sebagai Dvādaśa Stotra (dua belas ayat suci mengenai Śri Kṛṣṇa). Menurut puisi suci ini, arca Śri Kṛṣṇa itu telah dibentuk oleh Viśvakarma, Dewa pengukir dan Ia telah dipuja oleh para gopī di Vrindavan dan oleh maharani Rukmiṇī, salah seorang permaisuri Śri Kṛṣṇa. Kemudian, beliau mendirikan sebuah kuil dan menabalkan acra itu di sana.
Bagi memastikan penyembahan Śri Kṛṣṇa di kuil Uḍupi, berjalan dengan lancar dan tanpa gangguan, Madhavācārya menyerahkan tugasnya kepada lapan orang pengikut rahibnya. Mereka menubuhkan biara masing-masing di sekeliling kuil Uḍupi dan mengambil alih tugas secara giliran setiap dua tahun. Lapan biara-biara ini dikenali sebagai Aṣṭamaṭha iaitu Adamāru Maṭha, Kāṇiyūru Maṭha, Kṛṣṇāpura Maṭha, Palimāru Maṭha, Pejāvara Maṭha, Puttige Maṭha, Śīrūru Maṭha, dan Sode Maṭha. Ketua pertama biara-biara ini ialah, masing-masing, Narasimhatīrtha, Vāmanatīrtha, Janārdanatīrtha, Hṛṣīkeśatīrtha, Akṣobhyatīrtha, Upendratīrtha, Rāmatīrtha, dan Vīṣṇutīrtha.
 
=== Pemergian Madhavācārya ===
Semasa berada di Uḍupi juga, Madhavācārya memperbaharui upacara korban dan memperkenalkan penggunaan bentuk-bentuk haiwan daripada serbuk kacang hitam dan minyak sapi menggantikan haiwan hidup semasa korban.
Dengan cara yang penuh mengagumkan, pada suatu hari, ketika mengajar Aitareya Upaniṣad kepada pengikut-pengikutnya, Madhavācārya ghaib dari tempat duduknya. Tempat di mana beliau sedang duduk, dipenuhi dengan himpunan bunga. Demikian, selepas melaksanakan tugasnya, Madhavācārya hilang dari pandangan manusia biasa.
 
=== Personaliti Madhavācārya ===
Madhavācārya merupakan seorang yang kuat dan tampan. Beliau mempunyai memori yang tajam, kepintaran yang luar biasa dan seorang pendebat yang hebat. Suaranya yang lantang amat sesuai untuk membacakan ayat-ayat suci Veda dan mantera lain.
 
<br>
[[Fail:Shri Madhvacharya.jpg|thumb|Madhvacharya (1238-1317 Masihi)
Tokoh utama Dwaita Vedanta Darsana.