Madhvacharya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 14:
* Ketika berumur enam belas tahun, Vāsudeva memeluk kehidupan rahib dengan mengambil ikrar rahib daripada Acyuta Prajna, seorang ketua biara di Kāre berdekatan pekan baru Uḍupi. Selepas mengambil ikrar rahib, beliau dinamakan sebagai 'Pūrṇaprajña'. Beliau mula mempelajari falsafah Advaita menurut satu karya popular bernama Iṣṭasiddhi oleh Vimuktātman (kurun ke-10 Masihi). Namun, percanggahan pendapat yang serius timbul antara guru dan pelajar. Melihat kebijaksanaan dan memorinya yang tajam, Acyuta Prajna menamakannya sebagai 'Ānandatīrtha' dan menjadikannya ketua biaranya. 'Madhva atau Madhavācārya' nampaknya satu sinonim nama sebenarnya. Namun, nama ini yang menjadi popular.
* Selama beberapa tahun berikutnya, Madhavācārya menewaskan ramai pendeta dan cendikiawan yang kebanyakannya bongkah kerana pendidikan mereka. Kebanyakan mereka mereka mungkin beragama Buddha, Jain atau daripada mazhab Advaita. Dua lawan pertamanya ialah Buddhisāgara dan Vādasimha, yang selepas dikalahkan oleh Madhva, melarikan diri pada waktu malam. Dengan menewaskan pendeta-pendeta ajaran lain dalam perdebatan, Madhavācārya menarik mereka untuk memeluk ajarannya. Akhirnya, Acyuta Prajna, guru Madhavācārya sendiri menjadi pengikutnya.
* Madhva mengkritik dan menewaskan interpretasi popular Sankaracharya terhadap Vedanta Sutra Badarayana. Oleh itu, ramai orang termasuk Acyuta Prajna, memintanya untuk menulis sebuah ulasan Vedanta Sutra yang dapat menandingi atau mengatasi ulasan Sankaracharya. MadhvaMadhavācārya berjanji untuk melakukannya.
 
=== Lawatan Ibadah ===
* Apabila namanya tersebar di sekitar Udupi, beliauMadhavācārya melakukan lawatan ibadah ke India Selatan. Mula-mula beliau melawat sehingga ke Kanyakumari bersama-sama Acyuta Prajna. Di perhentian pertamanya, di Vishnumangala, beliau dicabar oleh golongan Brahmin daripada mazhab lain. Mereka memberinya longgokan buah pisang sebagai Biksha. Dengan mudah, beliau memakan sebuah buah pisang itu Semua orang terpegun dengan kejadian ganjil itu.
* Seterusnya, di Anantapuram, beliau dicabar oleh sekumpulan pendeta falsafah Advaita. Ketika itu, Vidya Tirtha, Acharya Srngeri Math ketika itu, sedang menghabiskan musim cuti Caturmasya. Beberapa perdebatan hebat berlaku di antara mereka.
* Selain melawat tempat-tempat suci, beliauMadhavācārya juga mengambil peluang itu untuk menyebarkan ajaran Vedanta. Dalam salah satu pertemuan pendeta, beliau dicabar untuk menerangkan maksud ayat-ayat suci Veda. Madhavācārya menunjukkan bahawa setiap ayat suci Veda mempunyai tiga maksud, Mahabharata mempunyai sepuluh maksud, setiap nama dalam Viṣṇusahasranāma (Seribu nama Viṣṇu) mempunyai seratus maksud!
 
* Konfrontasi dengan pendeta-pendeta daripada mazhab [[Sankaracharya]] dan [[Ramanujacharya]] meyakinkan Madhavācārya bahawa beliau perlu memulakan sebuah mazhab baru Vedānta. Dalam perjalanannya ke India Utara, beliau dikatakan telah melawat tempat suci yang popular, Badarī. Di sana, beliau bertemu dengan Vedavyāsa yang tinggal bersama-sama pengikutnya, terselindung daripada pandangan manusia biasa. '''Vedavyāsa''', penulis asal Brahmasūtra, Mahabharata dan Pāñcarātra Āgama, mengajar maksud karya-karyanya kepada Madhavācārya. Seterusnya, Madhavācārya menulis ulasan Brahmasūtra dan kembali ke India Selatan.
=== Lawatan Ibadah ke Badari ===
* Ketika ini, Madhavācārya berjaya menewaskan dua pendeta hebat - Śobhana Bhaṭṭa dari kawasan Godāvarī dan Swami Śastri dari Kalinga. Mereka menjadi pengikut Madhavācārya dan memeluk kehidupan rahib dengan nama baru sebagai Padmanābha Tīrtha dan Narahari Tīrtha. Mereka telah menulis ulasan ke atas karya-karya Madhavācārya.
* Konfrontasi dengan pendeta-pendeta daripada mazhab [[Sankaracharya]] dan [[Ramanujacharya]] meyakinkan Madhavācārya bahawa beliau perlu memulakan sebuah mazhab baru Vedānta. Dalam perjalanannya ke India Utara, beliau dikatakan telah melawat tempat suci yang popular, Badarī. Di sana, sebagai persembahan kepada Dewa Nārāyaṇa, beliau bertemumemberikan dengansatu Vedavyāsahuraian yangBhagavadgita tinggalkepada bersamapengikut-sama pengikutnya, terselindungBeliau daripadamelakukan pandangandisiplin manusia biasa. '''Vedavyāsa'''rohani, penulisbermandi asaldalam Brahmasūtraair sejuk, Mahabharataberpuasa dan Pāñcarātrabermeditasi. Āgama,Beliau mengajarmenerima maksudsuruhan karya-karyanyaTuhan kepadauntuk Madhavācārya.bertolak Seterusnya,ke Madhavācāryakawasan menulistinggi ulasanBadari. BrahmasūtraMadhavācārya danmenerokai kembalikawasan keterpencil Indiaitu Selatanseorang diri.
* Di Badari, beliau bertemu dengan Vedavyāsa yang tinggal bersama-sama pengikutnya, terselindung daripada pandangan manusia biasa. '''Vedavyāsa''', penulis asal Brahmasūtra, Mahabharata dan Pāñcarātra Āgama, mengajar maksud sebenar karya-karyanya kepada Madhavācārya.
* Di Badari juga, Madhavācārya melihat Dewa Nārāyaṇa dan mendengar wahyu-Nya bahawa hanya beliau seorang yang dapat menyempurnakan tugas yang telah dimulakan oleh Vedavyasa. Pemikir-pemikir lain telah memberikan maksud-maksud Vedanta Sutra, Upanishad, dan sebagainya yang bertentangan dengan niat Vedavyāsa.
* Maka, Madhavācārya menulis ulasan Brahmasūtra dan menyebarkannya dalam kalangan orang-orang yang layak.
* KetikaDalam iniperjalanan baliknya ke India Selatan, Madhavācārya berjaya menewaskan dua pendeta hebat - Śobhana Bhaṭṭa dari kawasan Godāvarī dan Swami Śastri dari Kalinga. Mereka menjadi pengikut Madhavācārya dan memeluk kehidupan rahib dengan nama baru sebagai Padmanābha Tīrtha dan Narahari Tīrtha. Mereka telah menulis ulasan ke atas karya-karya Madhavācārya.
 
=== Di Uḍupi ===
* Semasa berada di Uḍupi, Madhavācārya menemui arca Śri Kṛṣṇa yang terbenam dalam ketulan besar tanah (bernama gopīcandana). Selepas mencucinya di sebuah kolam, Madhavācārya sendiri menabalkan arca itu di biaranya. Ketika membawa arca itu, Madhavācārya menggubah sebuah puisi suci, yang kini dikenali sebagai Dvādaśa Stotra (dua belas ayat suci mengenai Śri Kṛṣṇa). Menurut puisi suci ini, arca Śri Kṛṣṇa itu telah dibentuk oleh Viśvakarma, Dewa pengukir dan Ia telah dipuja oleh para gopī di Vrindavan dan oleh maharani Rukmiṇī, salah seorang permaisuri Śri Kṛṣṇa. Kemudian, beliau mendirikan sebuah kuil dan menabalkan acra itu di sana.
* Semasa berada di Uḍupi juga, Madhavācārya memperbaharui upacara korban dan memperkenalkan penggunaan bentuk-bentuk haiwan daripada serbuk kacang hitam dan minyak sapi menggantikan haiwan hidup semasa korban. Beliau juga mengalahkan hujahan Jaraghaṭita, seorang yang mengamalkan ilmu hitam dan upacara korban yang keji.
 
=== <br>Lawatan Kedua ke Badarī ===