GOIL: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox company | name = Ghana Oil Company | logo = frameless | type = Limit...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 08:14, 11 Jun 2015

GOIL adalah singkatan 'Ghana Oil Company' adalah syarikat minyak dan gas minik negara Ghana, benua Afrika. Syarikat ini disenaraikan dalam indeks saham Bursa Saham Ghana .Ia ditubuhkan pada 14 Jun 1960.

Ghana Oil Company
Jenis/bentuk sahPublic
Didagangkan sebagaiTemplat:GSE
IndustriOil and gas industry
DitubuhkanJune 14, 1960
Ibu pejabatHouse. No. D659/4,
Kojo Thompson Road,
Accra, Greater Accra, Ghana
Tokoh pentingPatrick Akorli (CEO)[1]
William Asomaning (Chairman)[1]
KeluaranPetroleum
Natural gas
Petroleum products
PemilikPresident John Dramani Mahama
Tapak webwww.goil.com.gh
Facebook: GOIL.Official Twitter: goil_official LinkedIn: ghana-oil-company-limited Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Goil in Accra

Sejarah

GOIL diperbadankan sebagai sebuah syarikat sendirian berhad pada 14 Jun 1960 sebagai AGIP Ghana Company Limited dengan matlamat untuk memasarkan produk petroleum dan produk berkaitan terutamanya bahan api, gas petroleum cecair (LPG), pelincir, bitumen, dan produk khusus di Ghana. Pemegang saham utama ialah AGIP SPA Itali dan SNAM SPA. Pada 16 Dis 1968, SNAM SPA dipindahkan pegangan saham 10% yang mewakili 95,000 saham kepada Hidrokarbon International Holdings dari Zurich , Switzerland. Kerajaan Ghana pada tahun 1974 memperoleh saham AGIP SPA dan Hidrokarbon International Holdings dalam AGIP Ghana Company Limited ekoran resolusi khas pada tahun 1976 dan mengubah nama kepada Ghana Oil Company Limited. Peraturan baru dibuat dan telah ditukar menjadi sebuah syarikat awam.

Pada 4 Jun 2015, stesen gas GOIL di Accra meletup . Stesen ini telah digunakan sebagai tempat perlindungan untuk mangsa-mangsa banjir Accra 2015 , dan bencana itu ditambah dengan air banjir kerana gas diapungkan dan merebak. Angka kematian sekurang-kurangnya 200 orang.

Operasi

Perniagaan utama ialah Diesel dan Petrol. Syarikat ini mempunyai rangkaian kedai-di seluruh Ghana termasuk di sekolah, hospital, kilang, hotel dan bank.

Pada masa ini, rakan kongsi teknikal GOIL adalah ENI SPA (AGIP) dari Itali .

Rujukan