Mat Aznan Awang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 42:
}}
 
KaptenKpl '''Mat Aznan Awang''' adalah seorang anggota tentera [[Malaysia]] yang berasal dari Kampung Parit Panjang, [[Baling]], [[Kedah]]. Pada 4 Okt 1993 Allahyarham Kpl Mat Aznan terlibat dalam misi menyelamat 70 orang US Rangers dan lima orang anggota Tentera Udara Amerika Syarikat yang dikepung di kawasan [[Grup_Gerak_Khas#Pertempuran_di_Mogadishu.2C_Somalia_.281993.29|Pasar Bakhara]], [[Mogadishu]], [[Somalia]] oleh militia Farah Aideed. Beliau telah dikurniakan pingat [[Seri Pahlawan Gagah Perkasa|SP]] pada 4 Jun 1994.
 
KaptenKpl Mat Aznan Awang telah terbabit dalam misi menyelamat 70 orang US Rangers dan lima orang anggota Tentera Udara [[Amerika Syarikat]] yang dikepung di kawasan Bakara Market oleh militia Farah Aideed pada 4 Okt 1993. Dalam operasi menyelamat tersebut, allahyarham Kapten Mat Aznan bertindak sebagai pemandu Kereta Perisai Pengangkutan Anggota (KPPA) jenis Condor.
 
Ketika dalam perjalanan, konvoi penyelamat tersebut telah diserang hendap dan kereta perisai yang dipandu oleh Allahyarham telah ditembak dengan senjata anti kereta kebal dari arah hadapan, yang menembusi cermin kalis peluru dan terkena bahagian bahu kiri Allahyarham serta mencederakan sembilan anggota yang lain.