Sejarah Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k membetulkan ejaan dan kosa kata dengan lebih baik dan mudah difahami
Yosri (bincang | sumb.)
Penulisan seperti gaya blog tidak sesuai di laman berbentuk ensiklopedia
Baris 1:
{{wikikan}}
{{Sejarah Malaysia}}
[[Negeri Perak|Perak]] telah terbukti wujud pada zaman pra sejarah lagi. Dianggarkan negeri Perak telah diduduki oleh manusia zaman batu lama semenjak 400,000 hingga 8,000 tahun sebelum masihi lagi.
Baris 250 ⟶ 251:
Maka berlakulah perselisihan yang berlarutan diantara Raja Abdullah dengan Sultan Ismail. Di samping ini terdapat pula pergaduhan besar dan sikap bermusuhan diantara dua kongsi gelap pelombong-pelombong Cina, [[Ghee Hin]] dan [[Hai San]] disekitar Kelian Puah dan Kelian Baharu dan berlarutan hingga ke negeri-negeri lain. Peperangan telah berlaku disepanjang tahun 1861- 1862 dan 1871-1874.
 
Pergaduhan-pergaduhan dan perselisihan merebut takhta kerajaan ini telah di pergunakan sepenuhnya oleh pihak Inggeris untuk mencampuri urusan dalam Negeri Perak supaya kepentingan mereka tidak terjejas dan kekayaan Negeri Perak dapat di eksplotasikan sepenuhnya bagi menampung keperluan ekonomi negara ibunda mereka. Dengan kepintaranRaja siasahAbdullah dan ilmubeberapa penjajahanorang yangOrang Besar-Besar Perak telah berkurunberunding dipelajari,di InggerisPulau telahPangkor. berjayaWakil-wakil memerangkapkongsi Rajagelap Ghee Hin dan Hai San juga turut hadir. Maka pada 20 Februari 1874 termeterinya satu perjanjian yang di namakan [[Perjanjian Pangkor]].
Abdullah dan beberapa orang Orang Besar-Besar Perak untuk berunding di Pulau Pangkor. Wakil-wakil kongsi gelap Ghee Hin dan Hai San juga turut hadir bagi membalas jasa Inggeris yang telah banyak berbudi kepada mereka. Maka pada 20 Februari 1874 berlakulah satu detik sejarah yang tidak akan dilupakan oleh orang-orang Melayu Perak dan seluruh Semenanjung Tanah Melayu dengan termeterinya satu perjanjian yang di namakan [[Perjanjian Pangkor]].
 
Kejayaan Inggeris dalam babak pertama dalam siri penjajahan mereka di Tanah Melayu ini telah menjatuhkan mertabat kuasa mutlak Raja Melayu terhadap tanah air mereka sendiri dengan hanya menjadi Sultan sebagai ketua agama Islam dan adat istiadat Melayu sahaja. Urusan pentadbiran dan ekonomi dalam negeri terserah bulat-bulat kepada budibicara Residen Inggeris yang secara langsung di pertanggung jawabkan oleh Gabenor Negeri Selat untuk melaksanakan rancangan pembangunan raksaksa - Sistem Residen.