Sekolah Menengah Kebangsaan St. Joseph, Kuching: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syum90 (bincang | sumb.)
k Membatalkan semakan 3652663 oleh 175.141.197.142 (Perbincangan)
Baris 31:
Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan St. Joseph (M) memiliki 1537 pelajar lelaki dan 51 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1588 orang. Ia mempunyai seramai 107 orang guru.<sup>2009</sup>
 
==Sejarah<br> ==
Father Aloysius Goossens merupakan seorang mubaligh Kristian dari persatuan 'Mill Hill Missionaries' yang berasal dari Mill Hill, London. Pada usia kurang 20 tahun, beliau telah dihantar ke luar negara dan ditugaskan untuk menyebarkan agama Kristian ke negara-negara lain yang belum lagi tahu mengenai agama tersebut. Pada tahun 1881, Father Aloysius bersama beberapa orang mubaligh yang lain telah sampai ke Sarawak menggunakan kapal dan telah disambut mesra dan dengan hati yang terbuka oleh Sultan Brunei pada masa itu. Pada tahun 1882, Father Aloysius telah datang ke Kuching dengan hasrat untuk membina dan membangunkan sebuah sekolah untuk remaja-remaja lelaki berdekatan dengan Gereja St. Joseph yang baru sahaja dibina atascadangan ahli-ahli lembaga "Mill Hill Missionaries". Pada sekitar bulan April tahun yang sama, Sekolah St. Joseph dengan rasminya telah ditubuhkan oleh beliau untuk remaja-remaja lelaki yang hendak menganuti agama Kristian. Selain daripada jasanya dalam pembentukan agamadalam kalangan kanak-kanak dan remaja, beliau juga telah banyak menyebarkan agama Kristian kepada penduduk negeri Sarawak seperti yang diharapkan oleh persatuan "Mill Hill Missionaries" sejak penubuhannya pada tahun 1866 oleh Cardinal Herbert Vaughan.
==
 
 
==Pencapaian ==
 
Diasaskan oleh Kak ina cool yang bernama Nurina Nabihah pada tahun
1616.Dia dilahirkan di Kuching Sarawak.Selain itu,beliau suka bermain
bola sepak,futsal dan bola jaring(netball).Pencapaian terbaik beliau ialah mendapat tempat pertama dalam Skuasy dan Bermain hati lelaki.Huhuhuhuhu lak jeng.Seterusnya,beliau juga sering mendapat tempat pertama dalam Ujian dan peperiksaan.Di Samping Itu,Beliau juga disukai ramai kerana kecantikan beliau yang seperti bigik temedak.BEBUAL DO KAK INA COOL..MEK SHIP KAK INA COOL NGN ARMAN COOL.
== Alamat==
:Sekolah Menengah Kebangsaan St. Joseph (M)