Umrah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Umrah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Umroh Online Multazam (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 2:
'''Umrah''' ('''ﻋﻤﺮﻩ''') ialah mengunjungi Baitullah di [[Makkah]] dan melakukan ihram, tawaf, sa'i dan bertahallul mengikut tertib.
 
[http://multazamutamatour.com Umrah] adalah fardhu seperti Haji. Ini adalah pendapat al-Imam as-Syafie r.a. yang al-Azhar. Ijmak Ulama mengatakan bahawa hanya wajib dilakukan sekali sepanjang hayat bagi orang yang mampu kecuali orang yang bernazar, maka dia wajib memenuhi nazarnya.
 
Dalil daripada al-Quran ialah firman Allah Taala:
Baris 12:
''Aku berkata : "Wahai Rasullah,apakah wanita wajib berjihad?". Sabda Baginda: "Ya, jihad yang tiada peperangan padanya iaitu haji dan umrah".''
 
[http://multazamutamatour.com Niat [[Ihram]], [[Tawaf]] dan [[Sa'i]] tidak boleh dilakukan di mana-mana tempat lain melainkan di tempat yang ditetapkan. Iaitu niat ihram di [[Miqat]], tawaf 7 pusingan mengelilingi [[Kaabah]] di dalam [[Masjidil Haram]] dan bersa'i 7 kali bermula di bukit [[Safa]] dan berakhir di bukit [[Marwah]]. Terakhir sekali bertahallul iaitu bercukur atau mengunting rambut sekurang-kurangnya 3 helai selepas itu, segala larangan dalam Ihram menjadi halal sepertimana sebelum beliau berihram.
 
[http://multazamutamatour.com Beza Umrah] dengan [[Haji]] ialah Umrah boleh dilaksanakan sepanjang tahun tetapi Haji hanya boleh dilakukan pada bulan haji sahaja, dan hari kemuncaknya ialah pada hari Tasyrik 9, 10, 11, 12 di mana jemaah berkumpul di Padang [[Arafah]] dan [[Mina]].
 
Pada zaman sekarang Kerajaan Arab Saudi menetapkan mana [http://multazamutamatour.com jemaah umrah] mestilah mengikut muassasah umrah dan memohon visa umrah melalui agensi umrah. Tiada lagi permohonan Visa umrah dapat dilakukan di Kedutaan Arab Saudi secara individu.
 
== Pautan luar ==