Bantuan:Sejarah laman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Reverted to revision 3329003 by Kurniasan. (TW)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Shortcut|[[WP:PAGE]]|[[HELP:PH]]}}
 
Setiap laman yang boleh disunting di Wikipedia disertakan '''sejarah laman''' yang boleh dilihat dengan mengklik tab "Lihat sejarah" di atas laman. Sejarah laman mengandungi senarai semakan-semakan terdahulu bagi laman itu, termasukterm[[Metz]]masuk tarikh dan waktu setiap suntingan, nama pengguna atau alamat IP pengguna yang melakukannya, dan [[Wikipedia:Ringkasan suntingan|ringkasan penyuntingannya]].
 
== Penggunaan ==
Baris 17:
Suntingan ditunjukkan dari yang terbaru hingga ke terlama. Setiap suntingan mengisi satu baris yang menunjukkan waktu dan tarikh, nama atau IP penyumbang dan [[Wikipedia:Ringkasan suntingan|ringkasan penyuntingan]], dan juga maklumat diagnostik yang lain.
Mari kita tengok beberapa fungsi laman ini:
# Tab "Lihat sejarah" diserlahkan, dan "Sejarah semakansem<ref>a</ref>kan bagi" dibubuh pada tajuk laman. Perhatikan bahawa anda tidak boleh membuat [[Bantuan:Pautan|pautan wiki]] ke nama laman lanjutan ini &ndash; untuk berbuat demikian, salin [[Bantuan:URL|URL]] dari bar alamat pelayar apabila laman sejarah dipaparkan, dan tampalkannya di antara tanda kurungan petak ''tunggal'' (format pautan luar) untuk membuat pautannya.
# Pautan ini membawa anda ke suntingan yang terbaru ''(Terkini)'', yang terlama ''(Terawal)'' ataupun mukasurat suntingan yang berikutnya atau sebelumnya ''(n berikutnya/n sebelumnya)''. Perhatikan bahawa teks hitam dalam kurungan akan menjadi pautan jika sesuai.
# Nombor-nombor biru menyenaraikan bilangan suntingan yang dipaparkan pada satu mukasurat - 20, 50, 100, 250 atau 500. Lebih besar nombornya, makin panjang mukasurat itu tetapi makin kuranglah bilangan mukasurat yang ada. Nombor yang anda pilih menggantikan ''n'' dalam pautan ke mukasurat yang seterusnya atau sebelumnya, cth. ''(100 berikutnya / 100 sebelumnya)''.