Wikipedia:Sepersetujuan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 124.82.56.65 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Smim90
Baris 7:
Sepersetujuan juga bukan keputusan undian.
 
== Perihal ==
mengikut kehendak amerika, yahudi,kakitangan dajjal
 
[[File:Handshake (Workshop Cologne '06).jpeg|thumb|right|120px|Sepersetujuan antara komuniti di Wikipedia dalam apa jua permasalahan dan menetapkan kata putus mesti dianggap sebagai tunjang kemaslihatan Wikipedia.]]
Sepersetujuan ialah keputusan yang mengambil kira semua hujah munasabah yang diluahkan. Semua penyunting diharapkan melakukan usaha yang [[Wikipedia:Anggaplah niat baik|berniat baik]] untuk mencapai sepersetujuan sejajar dengan prinsip-prinsip Wikipedia.
Baris 17 ⟶ 16:
Sepersetujuan merupakan proses yang normal, dan lazimnya tersirat dan tidak kelihatan dalam rencana-rencana di seluruh Wikipedia. Mana-mana suntingan yang tidak dipertikai atau dibatalkan oleh penyunting lain dianggap mencapai sepersetujuan. Jika suntingan itu disemak oleh penyunting lain tanpa pertikaian, boleh dianggap bahawa sepersetujuan baru telah dicapai. Beginilah ensiklopedia ini makin hari makin berisi tanpa usaha yang berat dari mana-mana pihak. Walau sekalipun berlakunya pertikaian, apa yang diperlukan ialah memastikan hasil suntingan itu kelihatan lebih neutral atau mengambil kira perasaan penyunting lain. Komunikasi yang jelas dalam ringkasan suntingan boleh memudahkan proses ini.
 
Apabila [[Wikipedia:Membalikkan laman ke versi terdahulu|membatalkan suntingan]] yang anda tidak setuju, anda wajar menjelaskan apa yang dipertikaikan daripada sekadar menyebut "tiada sepersetujuan". Ini meningkatkan ketelusan untuk semua pihak yang terlibat, serta berfungsi sebagai p--[[Khas:Sumbangan/124.82.56.65|124.82.56.65]] 07:16, 30 Julai 2015 (UTC)anduanpanduan untuk menentukan sepersetujuan menerusi penyuntingan yang berterusan.
 
Sekalipun timbulnya pertikaian suntingan yang lebih serius, proses sepersetujuan makin ketara. Para penyunting membuka satu bahagian dalam laman perbincangan rencana dan cuba menyelesaikan pertikaian dengan berbincang. Perbincangan sepersetujuan biasanya berbentuk begini: penyunting cuba ''memujuk satu sama lain'' dengan menyatakan ''hujah-hujah'' yang berdasarkan polisi, sumber dan akal budi. Matlamat perbincangan sepersetujuan ini adalah mencapai sepersetujuan mengenai kandungan rencana, iaitu yang tidak semestinya memuaskan semua pihak tetapi diterima oleh semua penyunting sebagai eksposisi topik yang munasabah. Ada baiknya mengingati bahawa sepersetujuan itu proses yang berterusan di Wikipedia. Lebih baik menerima kompromi yang tidak sempurna dan memahami bahawa rencana itu sentiasa bertambah baik, daripada cuba bertengkar dan melaksanakan versi 'sempurna' begitu sahaja. Rencana yang dilibatkan oleh penyunting yang bertelagah selalunya lebih rendah daripada rencana yang dilibatkan oleh penyunting yang berpandangan jauh dan gemar berbincang.