Tanjung Bungah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
<tr><td>'''Keluasan'''</td><td>N/A</td></tr>
</table>
'''Tanjung Bungah''' merupakan sebuah bandar satelit [[Georgetown, Pulau Pinang|George Town]] di [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]]. Ia terletak di bahagian utara Bandaraya Georgetown. Ia juga merupakan salah satu daripada banyak bandar seperti [[Batu Ferringhi]] yang memiliki daya tarikan pelancongan yang popular. Terdapat banyak hotel yang mana ia lebih murah berbanding di Batu Ferringhi, terletak di Tanjung Bungah. Ia juga merupakan salah satu daripada banyak tempat yang mengecapi pembangunan yang pesat, terutama memiliki apartmen dan kondominium kelas sederhana dan tinggi. Kampus [[Kolej Tunku Abdul Rahman]] (TARC) cawangan [[Georgetown, Pulau Pinang|George Town]], Pulau Pinang terletak di bandar ini.
 
Tanjung Bunga juga merupakan sebuah bandar barubukit bagi GeorgePulau TownPinang. Ia juga merupakan salah satu bandar pantai di Pulau Pinang. Penduduk yang ingin tinggal di rumah tanah di Pulau Pinang akan memilih lokasi ini. Terdapat banyak rumah mewah akan dilihat di kawasan ini. Penang Swimming Club juga terletak di sini. Terdapat juga sekolah-sekolah antarabangsa dapat dijumpai di kawasan sini.
 
Jalan bukit yang bengkang-bengkok di Tanjung Bunga merupakan satu jalan yang istimewa di Malaysia. Yang kedua jalan ini adalah terletak di sebelah Tasik Mengkuang di timur Pulau Pinang. Terdapat juga rumah dibina di atas bukit di sini. Segelintir rumah di sini adalah sama seperti rumah bukit Datuk Jackie Chan yang terletak di Hong Kong. Rumah-rumah di sini juga dapat dilihat di atas bukit iaitu rumah yang mempunyai pemandangan berhadapan dengan laut di depan dan berhadapan dengan gunung di belakang.
 
Jadi, Pulau Pinang memang boleh dikatakan sebagai Hong Kong kecil kira-kira tahun 2000 di Malaysia.
 
Ia juga merupakan salah satu daripada banyak bandar seperti [[Batu Ferringhi]] yang memiliki daya tarikan pelancongan yang popular. Terdapat banyak hotel yang mana ia lebih murah berbanding di Batu Ferringhi, terletak di Tanjung Bungah. Ia juga merupakan salah satu daripada banyak tempat yang mengecapi pembangunan yang pesat, terutama memiliki apartmen dan kondominium kelas sederhana dan tinggi. Kampus [[Kolej Tunku Abdul Rahman]] (TARC) cawangan [[Georgetown, Pulau Pinang|George Town]], Pulau Pinang terletak di bandar ini.
 
Tanjung Bunga juga merupakan bandar baru George Town. Ia juga merupakan salah satu bandar pantai di Pulau Pinang. Penduduk yang ingin tinggal di rumah tanah di Pulau Pinang akan memilih lokasi ini. Terdapat banyak rumah mewah akan dilihat di kawasan ini. Penang Swimming Club juga terletak di sini. Terdapat juga sekolah-sekolah antarabangsa dapat dijumpai di kawasan sini.
 
{{Pulau Pinang}}