Air Itam, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 15:
'''Air Itam''' atau '''Ayer Itam''' adalah sebuah pekan sahaja di Pulau Pinang dahulu. Kini, Air Hitam telah berkembang pesat dan menjadikan sebuah Pusat Bandar yang menggantikan George Town di Pulau Pinang. Hal ini demikian kerana tempat Air Hitam adalah terletak berhampiran dengan Greenlane dan Jambatan Pulau Pinang. Pusat Bandar George Town sekarang telah dinaik taraf menjadi Pusat Bandaraya di Pulau Pinang, bukannya Pusat Bandar lagi.
 
Air Itam pun telah menjadi bandar di Pulau Pinang seperti Petaling Jaya dengan Kuala Lumpur. Di sini adalah Ayer Itam dan George Town. Perjalanan bolak balik antara kedua-kedua bandar ini adalah melalui Jalan Dato Keramat sahaja.

Ia juga merupakan sebuah bandar satelit di bahagian luar bandaraya [[Georgetown, Pulau Pinang|George Town]], [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]]. Kawasan Air Itam meliputi [[Bukit Bendera]], Jalan Masjid Negeri, Jalan Padang Tembak (Boundary Rd.), Jalan Kampung Pisang, Kampung Melayu, Paya Terubong, Dhoby Ghaut dan Farlim. Air Itam merupakan kawasan kediaman dan juga kawasan komersial perniagaan. Poskod bagi kawasan Air Itam ialah 11400 dan 11500.
 
Antara tempat pelancongan yang terkenal ialah [[Bukit Bendera]] (Penang Hill) yang telah dibuka semula pada tahun 2011 setelah menjalani beberapa siri menaiktaraf untuk keselesaan pelancong. Suhu yang dingin di puncak dan pengunjung dapat menikmati pemandangan seluruh negeri dari atas puncak bukit.