Daerah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Smim90 (bincang | sumb.)
Baris 2:
 
== Malaysia ==
Semua Majlis Daerah, Majlis Perbandaran dan Dewan Bandaraya di Malaysia dianggap sebagai [[kerajaan tempatan]] atau pihak berkuasa tempatan (PBT). Ia ditadbir di bawah [[Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia]] mengikut peruntukan Akta Kerajaan tempatan 1976, dan kerajaan negeri masing-masing.
{{utama|Majlis Daerah (Malaysia)}}
 
Sebuah daerah ditadbir oleh Majlis Daerah. Contohnya daerah [[Marang]] ditadbir oleh [[Majlis Daerah Marang]]. Apabila sesebuah bandar terlalu besar, maka daerah akan dipecahkan kepada Majlis Perbandaran. Contohnya [[Majlis Perbandaran Ampang Jaya]] (MPAJ) dan [[Majlis Perbandaran Kajang]] (MPKj) dibentuk bagi meningkatkan kecekapan pentadbiran. Semua majlis daerah dan majlis perbandaran dianggap sebagai [[kerajaan tempatan]] atau pihak berkuasa tempatan (PBT). Ia ditadbir di bawah [[Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia|Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan]] dan kerajaan negeri masing-masing.<ref>http://www.epbt.gov.my/osc/PBT2_index.cfm?Neg=01</ref> Biasanya Pegawai Daerah atau Penolong Pegawai Daerah menjadi ketua pentadbir bagi daerah. Manakala bagi Majlis Perbandaran, Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran menjadi ketua pentadbir.<ref>http://www.mpkj.gov.my/web/guest/perutusan-ydp</ref>
 
===Majlis Daerah===
: ''Untuk maklumat lanjut sila kunjungi: [[Majlis Daerah (Malaysia)]]''
 
Setiap daerah di [[Malaysia]] ditadbir oleh sebuah badan berkanun dikenali sebagai Majlis Daerah. Contohnya daerah [[Marang]] ditadbir oleh [[Majlis Daerah Marang]]. Pegawai Daerah atau Penolong Pegawai Daerah menjadi ketua pentadbir bagi sesebuah daerah.
 
 
=== Majlis Perbandaran===
: ''Untuk maklumat lanjut sila kunjungi: [[Majlis Perbandaran (Malaysia)]]''
 
Apabila sesebuah bandar terlalu besar, maka urusan pentadbiran sesuatu daerah akan diagihkan kepada 2 atau 3 pejabat pentadbiran badan berkanun yang dikenali sebagai Majlis Perbandaran. Contohnya [[Majlis Perbandaran Ampang Jaya]] (MPAJ) dan [[Majlis Perbandaran Kajang]] (MPKj) dibentuk bagi meningkatkan kecekapan pentadbiran. Manakala bagi Majlis Perbandaran, Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran menjadi ketua pentadbir.<ref>http://www.mpkj.gov.my/web/guest/perutusan-ydp</ref><ref>http://www.epbt.gov.my/osc/PBT2_index.cfm?Neg=01</ref>
 
 
===Dewan Bandaraya===
: ''Untuk maklumat lanjut sila kunjungi: [[Dewan Bandaraya (Malaysia)]]''
 
Sesuatu daerah yang pesat membangun dan mendapat taraf metropolitan yang besar, biasanya untuk ibu negeri dan [[Wilayah Persekutuan]] ditadbir oleh sebuah badan berkanun yang dikenali sebagai Dewan Bandaraya. Misalnya [[Dewan Bandaraya Kuala Lumpur]] dan [[Dewan Bandaraya Kota Kinabalu]]. Ketua pentadbiran bagi sesebuah Dewan Bandaraya pula adalah [[Datuk Bandar]].
 
== Indonesia ==