Gentian optik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Coljames (bincang | sumb.)
Coljames (bincang | sumb.)
Baris 50:
== Lain-lain penggunaan gentian optik ==
 
* Gentian boleh digunakan sebagai [[lightpemandu guidecahaya]] dalam bidang perubatan dan penggunaan-penggunaan yang lain yang memerlukan cahaya terang untuk dibawa ke suatu sasaran yang tidak mempunyai haluan garis penglihatan yang lapang.
* Gentian optik boleh digunakan sebagai alat pengesan untuk mengukur keterikan, suhu, tekanan, dan lain-lain parameter.
* Berkas-berkas gentian optik digunakan bersama-sama dengan kanta dalam pembuatan alat penghasilan imej yang dipanggil endoskop, dan ia digunakan untuk melihat objek melalui lubang yang kecil. Endoskop perubatan digunakan untuk pemeriksaan minimally invasive atau prosedur pembedahan ([[endoskopi]]). Endoskop perindustrian (lihat [[fiberscope]] atau [[borescope]]) digunakan untuk memeriksa sesuatu yang sukar dicapai, contohnya bahagian dalam enjin jet.
* Dalam sesetengah bangunan berteknologi tinggi, gentian optik digunakan untuk menghalakan cahaya matahari daripada bumbung ke bahagian-bahagian bangunan yang lain.
* Gentian optik mempunyai banyak kegunaan untuk [[Hiasan|perhiasan]], termasuk [[tanda isyarat]] dan kesenian, [[pokok Krismas]] buatan manusia, dan [[pencahayaan]].
* Sesetengah golongan masyarakat mempunyai teknologi [[Fiber to the Home]] yang membekalkan perkhidmatan [[Internet]], [[Telefon]] dan [[Televisyen berkabel|Televisyen]] Kelajuan UltraAmat HighTinggi kepada para pelanggan.
 
== Gentian optik dalam waveguide ==