Vishnu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 16:
'''Vishnu''' ([[IAST]] {{IAST|viṣṇu}}, [[Devanagari]] {{Unicode|विष्णु}}), (hormatan: [[Sri]] Vishnu) atau juga dikenali sebagai '''[[Narayana]]''', merupakan [[Tuhan]] Tertinggi atau Kenyataan Akhir bagi [[Vaishnavas]] dan satu manifestasi bagi [[Brahman]] dalam tradisi [[Advaita]] atau [[Smarta]] dalam [[agama Hindu]].
 
Dalam [[Trimurti]], Vishnu bersifat Sattva dan bertanggung jawab dalam pemeliharaan [[Alam semesta]], dengan peranan lain penciptaan dan pemusnahan masing-masing di bawah [[Brahma]] dan [[Shiva]].
 
Rupa Vishnu adalah bersifat Yoga. Rupa Vishnu berasaskan kepada prinsip Vedanta. Konsep Ananta atau Sesha-sayana yang menunjukkan Vishnu berbaring di atas ular besar adalah menakjubkan. Banyak kuil-kuil mempunyai rupa ini, contohnya kuil di Srirangam dan Trivandrum. Vishnu tidur di lautan susu yang mewakili tahap Turiya yang tenang, manis dan tanpa gangguan. Adisesha, ular besar yang menjadi katilnya, bermaksud kesedaran manusia. Dalam tradisi Yoga, ular ialah simbol Kundalini, Lingkaran Kuasa.
 
Vishnu bermaksud 'OrangSeseorang yang meliputi segala-galanya.' Ini bermaksud Vishnu meliputi alam semesta dan Dia juga berada dalam segala-galanya. Maka, orang Hindu berkata, 'Tuhan berada di semua tempat'. VishnuSatu jugalagi dikenalinama sebagai Narayana ('OrangVishnu yang menjadikanpopular hatiialah manusia sebagai kediaman-Nya'). Antara mantera VishnuNarayana yang popular ialahbermaksud:
* Seseorang yang menjadikan lautan sebagai kediamannya;
* Tempat kediaman manusia
* Seseorang yang menduduki semua hati manusia
* Matlamat akhir manusia
Antara mantera Vishnu yang popular ialah:
* Om Namo Bhagavate Vasudevaya 
* Om Namo Narayanaya