Vishnu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 29:
* Om Namo Narayanaya
 
== Karya-karya Popular ==
== Vishnu Sahasranama (Seribu Nama-Nama Vishnu) ==
 
Kebanyakan nama-nama Vishnu telah dikumpul dalam Vishnu Sahasranama (Seribu nama-nama Vishnu), sebuah karya Sanskrit yang popular dalam epik Mahabharata. Watak Bhishma melafazkan nama-nama ini di hadapan Sri Krishna di medan pertempuran Kurukshetra. Menurut pengikut-pengikut mazhab Vaishnavisme, Vishnu Sahasranama mengandungi intipati semua Veda, dan bacaan ikhlas nama-nama ini akan membawa pahala dan meningkatkan kerohanian dan Bhakti seseorang.
=== Vishnu Purana ===
 
=== Vishnu Sahasranama (Seribu Nama-Nama Vishnu) ===
Kebanyakan nama-nama Vishnu telah dikumpul dalam Vishnu Sahasranama (Seribu nama-nama Vishnu), sebuah karya Sanskrit yang popular dalam epik Mahabharata. Watak(Anusasanaparva 149.1-142). Bhishma melafazkan nama-nama ini dibagi hadapanmenjawab Srisoalan KrishnaYudhisthira di medan pertempuran Kurukshetra. Menurut pengikut-pengikut mazhab Vaishnavisme, Vishnu Sahasranama mengandungi intipati semua Veda, dan bacaan ikhlas nama-nama ini akan membawa pahala dan meningkatkan kerohanian dan Bhakti seseorang.
 
=== Vishnu Sukta ===
Kitab Veda mengandungi ayat-ayat suci yang dikenali sebagai Sukta untuk beberapa orang dewa. Vishnu Sukta merupakan satu sukta yang popular untuk Dewa Vishnu. Terdapat dua versi ini iaitu, satu dalam Rigveda dan satu lagi dalam Taittiriya Samhita. Sukta dalam Rigveda mengandungi 45 rks atau mantera suci. Mantera-mantera ini dinyanyikan semasa upacara Yagna (korban) atau semasa Japa (mengulangi mantera secara sistematik). Contohnya, jika mantera 'tad vipraso...' (Rigveda 1.22.21) diulangi 100 kali setiap hari, orang yang mengulanginya akan mengingati Mahavishnu pada saat kematiannya.
 
== Pautan luar ==