Perang Saudara Jementah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
kemaskan dan buang dakwaan tak ada rujukan dan berat sebelah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Sejarah Malaysia}}
 
'''Perang Saudara Jementah''' atau lebih dikenali sebagai '''Perang Jementah''' adalah perang saudara yang pertama di negeri [[Johor]]. Perang ini tercetus pada tahun 1879 di [[Jementah]], [[Johor]] akibat rasa tidak puas hati Tengku Alam Shah, putera gahara kepada [[Sultan Ali Iskandar Shah ]] atas penyerahan daerah [[Muar]] ke bawah pemerintahan [[Sultan_Abu_Bakar_Daeng_Ibrahim|Sultan Abu Bakar]]. Tragedi berdarah tersebut menjadi yang begitu penting kerana:
 
* Perang adalah [[perang saudara]] pertama berlaku di negeri [[Johor]].
Baris 9:
* Melalui perang ini, Mohammed Salleh bin Perang yang memegang jawatan [[Dato' Bentara Luar]], salah seorang daripada elit Johor moden telah memperlihatkan kecekapannya dalam mengepalai angkatan perang.
 
Meletus perang Jementah pada 25 Oktober 1879 adalah disebabkan oleh "Sekeping Kertas" yang merupakan wasiat Yang Maha Mulia [[Sultan Ali Iskandar AliShah]], Yang Dipertuan Negeri Kesang. Beberapa jam sebelum mangkat, Sultan Ali telah mewasiatkan penggantinya iaitu Yang Maha Mulia Tengku Mahmood yang berumur 11 tahun, putera Almarhum Sultan dan isteri ketiganya iaitu orang kebanyakan.
 
Perlantikan melalui wasiat ini telah ditentang oleh Tengku Alam Shah, putera sulung baginda dari isteri tuanya. Tengku Alam Shah yang tidak berpengaruh itu telah membantah tindakan [[Kolonel Archibald A Anson]], Pemangku Gabenor yang meletakkan jajahan Kesang di bawah pentadbiran Duli Yang Maha Mulia Maharaja Abu Bakar buat sementara waktu.