Pencemaran udara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 14.1.200.141 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 103.1.70.99
Baris 7:
==Pencemaran==
[[File:Air .pollution 1.jpg|thumb|Sebelum desulfurization gas buangan dipasang, buangan dari loji kuasa ini di [[New Mexico]] mengandungi jumlah [[sulfur dioksida]] melampau.]]
[[File:Air Pollution-Causes&Effects.svg|thumb|350px|Lukisan skematik, punca dan kesan pencemaran udara: (1) kesan rumah hijau, (2) pencemaran zarah, (3) peningkatan radiasi UV, (4) hujan asid, (5) peningkatan kepekatan ozon paras bumi, (6) tahap peningkatan nitrogen oksida.]]PencemarPencemaran udara adalah bahan di udara yang boleh memberi kesan buruk kepada manusia dan ekosistem. Bahan tersebut boleh jadi zarah pepejal, titisan cecair, atau gas. Pencemar boleh jadi semulajadi atau buatan manusia.
 
Pencemar dikelaskan sebagai utama atau sekunder. Bahan pencemar utama biasanya dihasilkan daripada proses, seperti abu dari letusan gunung berapi. Contoh lain termasuk gas karbon monoksida daripada ekzos kenderaan bermotor, atau sulfur dioksida yang dikeluarkan dari kilang-kilang. Pencemaran sekunder tidak dilepaskan secara langsung. Sebaliknya, ia membentuk di udara apabila pencemaran utama bertindak balas atau berinteraksi. Tahap ozon permukaan adalah contoh yang pencemar sekunder yang menonjol. Sesetengah bahan pencemar mungkin kedua-dua utama dan sekunder: kedua-duanya dilepaskan secara langsung dan terbentuk dari bahan pencemar utama yang lain.
 
Pencemar utamaPencemaran utama yang dihasilkan oleh aktiviti manusia termasuk:
* gas methana-gas ini dilepasan oleh pelupusan sampah sarap. Gas ini dapat memerangkap haba dalam atmosphera (seperti karbon dioksida) dan ini meningkatkan suhu bumi.
* sulfur oksida (SO<sub>x</sub>) - terutamanya sulfur dioksida, sebatian kimia dengan formula SO<sub>2</sub>. SO<sub>2</sub> dihasilkan oleh gunung berapi dan dalam pelbagai proses industri. Arang batu dan petroleum seringkali mengandungi sebatian sulfur, dan pembakarannya menghasilkan sulfur dioksida. Pengoksidaan lanjut SO<sub>2</sub>, biasanya dengan kehadiran pemangkin seperti NO<sub>2</sub>, membentuk H<sub>2</sub>SO<sub>4</sub>, dan dengan itu [[hujan asid]]. Ini adalah salah satu punca bagi kebimbangan mengenai kesan alam sekitar akibat penggunaan bahan api ini sebagai sumber kuasa.
Baris 53:
[[File:BurningOffFieldsInTheEveningInSouthGeorgia.jpg|thumb|Pembakaran terkawal di ladang di luar Statesboro, Georgia, US sebagai persediaan bagi penanaman musim bunga]]
 
Terdapat pelbagai lokasi, aktiviti-aktiviti atau faktor-faktor yang bertanggungjawab untuk melepaskan bahan pencemarpencemaran ke dalam atmosfera. Sumber-sumber ini boleh diklasifikasikan kepada dua kategori utama.
 
Antropogenik (buatan manusia) sumber: