Bukit Senggeh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhammad Syauqi (bincang | sumb.)
Maklumat kampung
Baris 29:
Perjalanan dari Selandar ke Kampung Bukit Senggeh mengambil masa 10 minit.
Kegiatan ekonomi di kampung ini berasaskan pertanian dan penternakan.
Kampung Bukit Senggeh dibahagikan kepada duaempat kawasan.
Solok Hilir, Solok Chembong, Solok Rejang dan Solok Air Keroh. Ada tiga bukit 'memagar' kampung ini iatu Bukit Seraya dan Bukit Gedabu di Solok Hilir dan [[Bukit Batu Lebah]] di kawasan Solok Rejang. Kampung Bukit Senggeh dipenuhi dengan hutan dara dan tapak pertanian yang diusahakan oleh penduduk kampung ini.
[[Bukit Batu Lebah]] terletak di kawasan timur kampung dan jalan utama menuju ke sana ialah melalui [[Kampung Rejang]].
Kampung Bukit Senggeh dipenuhi dengan hutan dan tapak pertanian yang diusahakan oleh penduduk kampung ini.
Masjid di kampung ini dinamakan [[Al-Firdaus]] dan telah banyak dibaiki sejak ianya dibina pada waktu dahulu. Masjid ini bukan sahaja menjadi tempat beribadah masyarakat kampung, tetapi juga sebagai tempat belajar untuk remaja-remaja kampung ketika cuti.
 
* BasSedikit masa lalu sehingga penghujung tahun 2000, bas merupakan antara pengangkutan penting di kampungKampung Bukit Senggeh kerana kebanyakan penduduk kampung tidak mempunyai kenderaan untuk menghantar anak mereka ke sekolah ataukerana punketika kesuntukanitu masa.sekolah Basmenengah merupakanhanya mediumada perhubungandi antarabandar masyarakatJasin yang jauhnya kira-kira 20 kilometer dari kampung ini itu pun terpaksa melalui Kampung Selandar, Pondok Kempas, Kesang Pajak, Kesang Tua dan pendudukAyer bandarBarok sebelum tiba di pekan Jasin.
* Jalan Bukit Senggeh melalui Air Kangkong, Kemendor dan Kelubi hanya boleh dilalui menggunakan kereta atau bas selepas tahun 1987. Hanya kini Air Kangkong menjadi laluan utama untuk ke Jasin atau ke Chabau. Percaya atau tidak, perkhidmatan bas sudah tiada lagi untuk ke Jasin yang satu ketika dulu dimonopoli oleh Bas Chincok. Pemandu seperti Pak Dalib, Bok Ngam, Seman atau Bang Mail banyak jasanya kepada penduduk sekitar Jasin.
* Motorsikal digunakan utuk menjalankan kerja mereka di kampung ataupun luar kampung. Kenderaan ini adalah yang paling banyak digunakan oleh penduduk kampung kerana harganya yang murah. Keadaan jalan yang lebih baik memberi keselesaan kepada penunggang motorsikal.
* Sehingga tahun 1970, ramai anak kampung ini bersekolah di Jasin English School (JES) yang menjadi satu-satunya sekolah aliran Inggeris di Jasin dan selepas itu ramai yang menghantar anak mereka bersekolah di Sekolah Kebangsaan Bukit Senggeh (SKBS). Sehingga 1990, sekolah menengah tiada di Selandar dan akhirnya anak kampung dapat bersekolah di Sekolah Menengah Selandar apabila siap dibina.
*
 
[[Kategori:Mukim di Melaka]]