Perbezaan antara semakan "Unggun api"

5 bait ditambah ,  12 tahun lalu
(Laman baru: thumb|Api unggun sewaktu berkemah '''Api unggun''' adalah unggunan api di ruang luar yang dinyalakan dengan kayu bakar, potongan kayu, atau [[dahan...)
 
Api unggun yang menyala secara tidak terkawal boleh menyebabkan [[kebakaran hutan]] atau [[Kebakaran bawah|gambut]]. Percikan bara api yang dibawa angin boleh menjadi salah satu penyebab kebakaran. Daun kering di permukaan tanah dan semak-semak yang turut terbakar menjadikan api cepat menjalar.
 
Bahaya kebakaran dapat dihindari dengan membuat api unggun di tempat terbuka yang jauh dari pokok-pokok, semak-semak, atau benda-benda yang mudah terbakar. Lokasi sekitar api unggun harus bebas dari [[rumput]], [[daun]], atau [[ranting]] kering yang mudah terbakar. Api unggun sebaiknya tidak dinyalakan di atas tanah yang dibawahnyadi bawahnya terdapat akar-akar pohon atau gambut untuk menghindari kebakaran di bawah tanah yang tidak kelihatan. Kebakaran dapat dicegah dengan menutup bahagian bawah unggun dengan tanah atau pasir sebelum menyusun kayu atau ranting untuk api. Selain itu, air dan tanah perlu disediakan secukupnya untuk memadamkan api tersebut. Walaupun sudah dipadamkan, api harus betul-betul dipastikan sudah padam dengan menyiram [[air]] dan dikambus dengan tanah atau pasir.
 
== Amalan antarabangsa ==
245,304

suntingan