Pencemaran udara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.144.127.13 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 203.106.155.64
Baris 13:
Pencemaran utama yang dihasilkan oleh aktiviti manusia termasuk:
* gas methana-gas ini dilepasan oleh pelupusan sampah sarap. Gas ini dapat memerangkap haba dalam atmosphera (seperti karbon dioksida) dan ini meningkatkan suhu bumi.
* sulfur oksida (SO<sub>x</sub>) - terutamanya sulfur dioksida, sebatian kimia dengan formula SO<sub>2</sub>. SO<sub>2</sub> dihasilkan oleh gunung berapi dan dalam pelbagai proses industri. Arang batu dan petroleum seringkali mengandungi sebatian sulfur, dan pembakarannya menghasilkan sulfur dioksida. Pengoksidaan lanjut SO<sub>2</sub>, biasanya dengan kehadiran pemangkin seperti NO<sub>2</sub>, membentuk H<sub>2</sub>SO<sub>4</sub>, dan dengan itu [[hujan asid]]. Ini adalah salah satu punca bagi kebimbangan mengenai kesan alam sekitar akibat penggunaan bahan api ini sebagai sumber kuasa.
 
* Nitrogen oksida (NO<sub>x</sub>) - Nitrogen oksida, terutamanya nitrogen dioksida, terhasil akibat pembakaran pada suhu yang tinggi, dan turut juga dihasilkan semasa ribut petir melalui pelepasan elektrik . Ia boleh dilihat sebagai kubat jerebu perang di atas atau kepulan di bawa angin dari bandar-bandar. Nitrogen dioksida adalah sebatian kimia dengan formula NO<sub>2</sub>. Ia adalah salah satu daripada beberapa oksida nitrogen. Ia merupakan salah satu bahan pencemar udara yang paling menonjol, gas ini mempunyai ciri berwarna perang kemerahan toksik mempunyai tajam, bau menyucuk.
 
* Karbon monoksida (CO) - CO adalah gas tidak berwarna, tidak berbau, toksik namun bukan menjengkelkan. Ia merupakan produk akibat pembakaran tidak lengkap bahan api seperti gas asli, arang batu atau kayu. Ekzos kenderaan adalah sumber utama karbon monoksida.
Baris 31:
* Ammonia (NH<sub>3</sub>) - yang dibebaskan melalui proses pertanian. Ammonia merupakan sebatian dengan formula NH<sub>3</sub>. Ia biasanya dijumpai sebagai gas dengan ciri bau menyucuk. Ammonia menyumbang dengan ketara bagi keperluan pemakanan organisma daratan dengan berkhidmat sebagai pelopor kepada bahan makanan dan baja. Ammonia, sama ada secara langsung atau tidak langsung, juga merupakan blok binaan bagi sintesis kebanyakan farmaseutikal. Walaupun digunakan luas, ammonia adalah kaustik dan merbahaya. Di dalam atmosfera, ammonia bertindak balas dengan nitrogen oksida dan sulfur oksida untuk membentuk zarah sekunder menengah.<ref>{{cite web|title=The Effect of Changing Background Emissions on External Cost Estimates for Secondary Particulates|publisher= Open environmental sciences|year=2008|url=https://www.researchgate.net/profile/Luc_Int_Panis/publication/250144316_The_Effect_of_Changing_Background_Emissions_on_External_Cost_Estimates_for_Secondary_Particulates/file/3deec51efe5018cd80.pdf?origin=publication_detail}}</ref>
* Bau - seperti dari sampah, kumbahan, dan proses perindustrian
* Pencemaran radioaktif - yang dihasilkan oleh letupan nuklear , kejadian nuklear, bahan letupan peperangan, dan proses semula jadi seperti pereputan radioaktif radon.
 
[[File:Smoke Above Sintagma.jpg|thumb|left|Pencemaran di langit [[Athens]], [[Greece]].]]
 
Pencemaran sekunder termasuk:
Baris 37 ⟶ 38:
* Butiran zarah yang terbentuk dari bahan pencemar gas utama dan sebatian dalam kabut fotokimia. Asbut adalah sejenis pencemaran udara. Kabut Klasik terhasil dari jumlah pembakaran arang batu yang besar di kawasan tersebut yang terhasil dari campuran asap dan sulfur dioksida. Kabut moden biasanya tidak datang daripada arang batu tetapi daripada pelepasan kenderaan dan industri yang bertindak di dalam atmosfera dengan cahaya ultraungu dari matahari untuk membentuk pencemaran sekunder yang juga bergabung dengan pelepasan utama untuk membentuk kabut fotokimia.
 
* Ozon permukaan bumi (O<sub>3</sub>) terbentuk daripada NO<sub>x</sub> dan VOC. Ozon (O<sub>3</sub>) adalah satu juzuk penting dalam troposfera. Ia juga merupakan juzuk penting dalam kawasan-kawasan tertentu stratosfera dikenali sebagai lapisan ozon. Fotokimia dan tindak balas kimia yang melibatkannya memancu banyak proses kimia yang berlaku di dalam atmosfera pada waktu siang dan malam. Pada kepekatan yang terlalu tinggi yang disebabkan oleh aktiviti manusia (sebahagian besarnya pembakaran bahan api fosil), ia merupakan satu pencemar, dan satu juzuk kabut.
 
* Peroxyacetyl nitrat (PAN) - juga terbentuk daripada NO<sub>x</sub> dan VOC.
 
Pencemar udara kecil termasuk: