Sos ikan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 28:
''[[Nước chấm]]'' adalah perasa sos mencelup Vietnam disediakan daripada sos ikan yang kurang manis, berasa savuri dan berasa masin, dan juga boleh menjadi masam dan pedas jika [[limau]] dan [[cili]] ditambah. Komponen utama ialah sos ikan, air, dan gula. Di Vietnam, terdapat item makanan popular dipanggil ''[[mắm]]'', yang dibuat dengan cara yang sama seperti sos ikan, kecuali kedua-dua ikan dan cecairnya diekstrak, bukan hanya cecair, yang disimpan, dan ''mắm'' diperam untuk tempoh masa yang lebih pendek daripada sos ikan. ''Mắm'' sama ada dimakan begitu juga (tidak dimasak), atau dimasak dalam sup atau goreng kilas. Perasa yang serupa dari [[Thailand]] dan [[Burma]] juga dipanggil ''nam pla'' (น้ำปลา) dan ''ngan bya yay'' (ငံပြာရည်). Dalam [[bahasa Laos|Lao]]/[[bahasa Isan|Isan]], ia dipanggil ''nam pa'', tetapi versi yang lebih berketul dan harum dikenali sebagai ''[[padaek]]'' juga digunakan. Sama dengan ''padaek'' adalah ''[[pla ra]]'' digunakan dalam [[masakan Thai]]. Dalam [[Kemboja]], ia dikenali sebagai ''teuk trei'' (ទឹកត្រី), di mana terdapat pelbagai sos yang menggunakan sos ikan sebagai asas.
 
Pes ikan separa pepejal [[Indonesia]] ''terasi'', ''[[prahok]]'' [[Kemboja]] dan ''[[belacan]]'' atau ''[[budu]]'' [[Melayu|Malaysia]] adalah kelainan yang lain yang popular dengan tema yang sama.
 
Versi biasa [[perasa Filipina|Filipina]] yang sama untuk [[Indochina]] dipanggil ''patis''. ''Patis'', produk sampingan ''[[bagoong]]'', hampir sentiasa dimasak sebelum penggunaan, walaupun digunakan sebagai penambah kepada [[salad]] atau hidangan mentah lain. Patis juga digunakan sebagai bahan dalam masakan, termasuk bubur nasi dipanggil ''[[arroz caldo]]'' dan sebagai perasa untuk ikan goreng. Patis juga digunakan untuk menggantikan garam dalam makanan untuk meningkatkan rasa makanan, yang boleh sama ada diracik dari botol ke makanan, atau dituangkan ke dalam piring dan dicampur dengan [[calamansi]] dan digunakan sebagai sos celup.
 
== Lihat juga ==