Dinasti kedua Mesir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Laman baru: {{Senarai Dinasti Mesir}} '''Dinasti Kedua''' Mesir purba lazim digabungkan dengan dinasti pertama dalam kelompok yang sama, Tempoh Dinasti Awal Mesir....
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 12:23, 4 Oktober 2007

Dinasti Kedua Mesir purba lazim digabungkan dengan dinasti pertama dalam kelompok yang sama, Tempoh Dinasti Awal Mesir. Pusat pemerintahan pada waktu itu adalah Thinis.

Pemerintah

Nama-nama pemerintah Dinasti Kedua sedang diperdebatkan. Untuk lima raja pertama, sumber-sumber cukup berpandangan sama. Penguasa yang diketahui dalam sejarah Mesir, untuk Dinasti Kedua adalah sebagai berikut:

Nama Tempoh
Hotepsekhemwy 38
Raneb (juga dibaca Nebra) 39
Nynetjer 40
Weneg 8
Senedj 20

Namun, identiti untuk dua atau tiga pemerintah selanjutnya tidak begitu jelas. Di bahagian kiri adalah nama penguasa yang ditetapkan kebanyakan Ahli kaji Mesir purba; di bahagian kanan adalah nama yang terdapat pada Aegyptica Manetho:

Pemerintah Senarai Manetho
Peribsen Kaires
Nepherkheres
Sekhemib-Perenmaat Sesokhris

Dan untuk pemerintah terakhir terdapat kesepakatan:

Nama Tempoh
Khasekhemwy 17–18

Walaupun Manetho menyatakan bahawa ibu kota dinasti ini berada di Thinis, sama seperti Dinasti pertama Mesir, tiga raja pertama dimakamkan di Saqqara, menunjukkan bahawa pusat kekuatan telah berpindah ke Memphis. Maka, tidak banyak yang dapat diperdebatkan mengenai kejadian-kejadian dalam tempoh itu; catatan tahunan pada batu Palermo hanya kukuh pada bahagian akhir pemerintahan Raneb dan sebahagian pemerintahan Nynetjer. Suatu kejadian penting mungkin terjadi selama pemerintahan Khasekhemwy: banyak ahli kaji Mesir purba membaca namanya sebagai ("Dua Kekuatan yang Dimahkotakan") untuk memperingati penyatuan Mesir Hulu dan Mesir Hilir.