Angklung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dubaya (bincang | sumb.)
duta besar indonesia
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Dubaya (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 114.121.164.161
Baris 4:
 
== Asal-usul angklung ==
Muzik Angklung bermula dari Masyarakat [[JawaSunda]], [[Jawa Timur|JawaBarat]] Timur, [[Indonesia]].<ref>[http://books.google.com.my/books?id=Zxow5ng9r5QC&pg=PA108&dq=angklung+berasal&hl=en&sa=X&ei=MzflUvKZL8OHrQemt4HwBQ&ved=0CCwQ6AEwAA#v=onepage&q=angklung%20berasal&f=false Wisata Parijs van Java: sejarah, peradaban, seni, kuliner, dan belanja, By Her Suganda]</ref> Alat muzik ini merupakan alat muzik perkembangan dari sebuah[[calung]], Senjatadiciptamula kerajaansebagai Bantaranginmuzik persembahan untuk [[Dewi Sri]], diciptamulayakni dewi hal-ehwal percucuk tanaman. Muzik ini digunakan pula dalam usaha menjana kemerdekaan Indonesia sebagai muzik penyemangat khalayak ramai diperuntukanuntuk melawanmendukung kerajaanusaha lodayaberkait.
 
Pada 1908, terdapat pengiriman duta kebudayaan{{fact}} dan penghijrah pencari pekerjaan yang menyebar luaskan muzik ini ke [[Thailand]], saat pula boleh meluas ke [[Asia Tenggara]] termasuk [[Malaysia]]<ref>[http://books.google.com.my/books?id=-Hu5AAAAIAAJ&q=angklung+berasal+malaysia&dq=angklung+berasal+malaysia&hl=en&sa=X&ei=kzjlUo7MGMjlrAfL0YFY&ved=0CDYQ6AEwAjgK Dewan bahasa, Volume 27, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1983 - Malay philology]</ref> dan [[Singapura]].
Baris 13:
Manusia
dari [[UNESCO]] sejak November 2010.
 
== Permulaan ==
Angklung di Malaysia di bawa oleh penggiat seni [[Tarian Barongan|Barongan]] dari [[Jawa Timur]]. Para penggiat mendapatkan pelatihan membuat Angklung bernada di Dubes [[Indonesia]] tetapi buluhmalaysia tidak hasilkan suara sedap, maka di ambilkah bibit buluh dari Ponorogo untuk hasilkan sura yang cemerlang sehingga mendapat berbagai pesanan sekolah elite chinese Malaysia.
 
== Macam-macam angklung ==
* Angklung Reyog, Muzik Khas suku Ponorogo Jawa Timur
* Angklung Kanekes, muzik khas suku kaum [[Baduy]], [[Banten]]
* Angklung Dogdog Lojor, muzik khas [[Sukabumi]], [[Jawa Barat]]