Muhammad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Helmiroslee26 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 3699024 oleh Helmiroslee26 (Perbincangan)
Baris 45:
* Lapidus (2002), halaman 0.31 dan 32
</ref>
 
Muhammad menerima wahyu daripada [[Allah|Allah SWT]] (yang dikenali sebagai ''Ayah)'' sehingga baginda meninggal dunia; ayat-ayat ini membentuk lengkap kitab [[Al-Quran]], yang dijadikan sebagai petunjuk dan [["Kata-kata Allah SWT]]". Selain Quran, segala perbuatan dan percakapan Muhammad (''[[sunnah]]'') yag dijumpai dalam hadis atau sira juga turut diterapkan dalam setiap umat Islam dan digunakan sebagai sumber untuk undang-undang Islam ([[Syariat Islam|Sharia]]).
 
== Sumber kehidupan Muhammad ==
 
=== Quran ===
Quran merupakan tulisan-tulisan yang ditulis dalam skrip Kufi' (tempoh Abassiyah, kurun ke-8 dan ke-9)A folio from an early Quran, written in Kufic script (Abbasid period, 8th–9th century)
 
Quran ialah pusat rujukan dalam Islam. Umat Islam percaya bahawa ianya mewakili kata-kata Allah yang diberikan kepada Nabi Muhammad SAW melalui malaikat Jibril iaitu malaikat penyampai wahyu.
 
Walaupun Muhammad disebut hanya empat kali <sup>[31][Quran 3:144][Quran 33:40][Quran 47:2][Quran 48:29]</sup>  terdapat ayat-ayat ditafsir sebagai kiasan untuk kehidupan Muhammad. Quran, walau bagaimanpun, telah memberi bantuan yang minima kepada kronologi biografi kehidupan Muhammad; kebanyakkan ayat dalam Quran tidak memberi banyak pengetahuan dalam sumber-sumber sejarah.
 
=== Biografi Awal ===
Sumber yang penting boleh dijumpai melalui kerja lama yang ditulis ketika kurun kedua dan ketiga dalam era Muslim (Abad ke-8 dan 9 masihi). Ini juga melibatkan tradisi biografi Islam mengenai Muhammad (sira), yang memberi panduan tambahan mengenai kehidupan Nabi Muhammad SAW.<sup>]</sup>
 
Pada era awal penulisan sira (biografi Muhammad dan pengucapan beliau) ialah Ibn Ishaq's "Kehidupan Pengutus Allah SWT" yang ditulis pada 767 masihi (150 hijrah). Walaupun kerja tersebut telah hilang, sira ini sebagai kata demi kata digunakan dalam jangka masa yang lama oleh Ibn Hisham dan Al-Tabari. Sumber awal sejarah Muhammad juga berkempah melalui al-Waqidi (mati pada 207 era Muslim) dan kerja tersebut dilakukan oleh setiausaha beliau, Ibn Sa'd al-Baghdadi (meninggal 230 ketika era Muslim).
 
Rama ulama menerima ketetapan mengenai biografi awalan walaupun ketetapan itu susah dicari. Pencarian terkini telah membawa ulama-ulama untuk membeza antara tradisi memegang perkara yang boleh dipegang dan suci ketika dahulu.
 
== Kelahiran ==