Bola sepak di Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Robosyah (bincang | sumb.)
Baris 13:
}}
 
Sehubungan dengan popularnya sukan [[bola sepak|bola sepak KITA]] yang telah dimainkan oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia, [[Andrew Caldecott]] menubuhkan [[Persatuan Bola Sepak Malaysia]] pada tahun [[1920]] di [[Kuala Lumpur]] dan [[Pulau Pinang]] untuk menubuhkan aktifiti sukan [[bola sepak]] dan untuk berusaha bagi melepaskan Malaya daripada kolonialisma [[Inggeris]] dan [[Jepun]]. Apabila tak ada pertubuhan [[bola sepak]], maka '''[[bola sepak]] di [[Malaysia]]''' tak akan boleh popular sehingga ketika ini.
 
Pertubuhan [[bola sepak]] di [[Malaysia]] ialah [[Persatuan Bola Sepak Malaysia]], sehingga [[bola sepak]] telah menjadi sukan awam dan sukan kebangsaan di [[Malaysia]].
Baris 20:
{{utama|Sejarah Bola Sepak di Malaysia}}
 
Sejarah bola sepak di Malaysia IALAH bermula dengan ditubuhkannya [[Persatuan Bola Sepak Malaysia]] atau [[Pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia]] di [[Kuala Lumpur]] pada tahun [[1920]] dengan pimpinan [[Andrew Caldecott]], [[gabenor Hong Kong]] [[1935]] - [[1937]]. Sejak ketika itu, aktifiti bola sepak semakin kerap digerakkan oleh [[Persatuan Bola Sepak Malaysia|FAM]] dan semakin banyak rakyat yang gemar bermain bola sepak di [[dataran]] tempat [[Piala Malaysia|Piala HMS Malaya]] (kini [[Piala Malaysia]]) dianjurkan. Sebagai bentuk sokongan terhadap kebangkitan "Bola Sepak Kebangsaan", maka [[Stadium Nasional Bukit Jalil]] akhirnya dibangun pada tahun [[1993]] sehingga [[1998]] dan dibuka pada tahun [[1998]] sempena [[Sukan Komanwel 1998]] yang rupa - rupanya memperhaibatkan dunia bola sepak di Malaysia.
 
Selepas [[Andrew Caldecott]] meninggal dunia pada [[1951]], dua puluh tahun selepas itu, ramai pemain - pemain [[pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia|pasukan Malaysia]] yang mewakili [[Malaysia]] dalam kejohanan antarabangsa. Mereka ialah [[Mokhtar Dahari]] (pemain terbaik di Asia dan pemenang bola emas [[AFC]]), [[Hassan Sani]], [[Isa Bakar]], dan [[James Wong]].