Ugo Cavallero: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 25:
Cavallero kemudian memasuki maktab dan lulus pada tahun 1911, memperolehi ijazah dalam matematik.
 
Bertugas dalam tentera darat, Cavallero berperang di [[Libya]] pada tahun 1913, kemudian dalam [[Perang Itali-Turki]], dan telah dikurniakan pingat [[Bronze Medal for Military Valor]].
 
===Perang Dunia I===
Baris 33:
Cavallero bersara dari tentera darat pada 1919 tetapi kemudian menyertai semula pada 1925, yang mana pada masa itu beliau menjadi Setiausaha Rendah Perang kepada [[Benito Mussolini]]. Seorang [[Fasisme Itali|fasis]] yang komited, Cavallero telah dilantik [[Senat Itali|Senator]] pada 1926 dan pada 1927 menjadi [[Mejar Jeneral]]. Selepas meninggalkan tentera buat kali kedua, Cavallero terlibat dalam syarikat-syarikat perniagaan dan diplomatik pada penghujung tahun 1920an dan awal 1930an.
 
Cavallero menyertai semula tentera buat kali ketiga dan buat kali terakhir pada 1937. Dinaikkan pangkat ke [[Leftenan Jeneral]], beliau menjadi Panglima Angkatan Tentera Itali di [[Afrika Timur Itali]] pada 1938 dan dijadikan [[Jeneral]] penuh pada 1940.
 
===Perang Dunia II===
[[File:Marshal Cavallero and Rommel.jpg|thumb|left|200px|Cavallero bersama [[Erwin Rommel]].]]
 
After Selepas Itali menyertai [[Perang Dunia II]], pada 6 Disember 1940 Cavallero digantimenggantikan [[Pietro Badoglio]] sebagai [[Ketua Turus Pertahanan (Itali) | '' Capo di Stato Maggiore Generale '']]; tidak lama selepas itu, beliau telah dihantar untuk menguasaimemerintah tentera Itali yang terlibat dalam berjaya [[Perang GrecoGreece-Itali]] yang gagal sehingga musim bunga tahun 1941. Walaupun beliau berjaya untuk menghentikan terlebihkemaraan dahulu YunaniGreece, Cavallero tidak dapat memecahkan kebuntuan sehinggasehinggalah campur tangan Jerman. Dalam pada itu, peranan beliau sebagai Ketua Staf telah diisi oleh KetuaJeneral [[Alfredo Guzzoni]].
 
Sebagai Ketua ItaliMarkas SupremeTertinggi CommandItali, Cavallero bekerja rapat dengan [[JermanFil | JermanMarsyal]] [[Field MarshalJerman]] [[Albert Kesselring]];, beliau mempunyai hubungan yang agak bercanggah dengan FieldFil MarshalMarsyal [[Erwin Rommel]], yang terlebih dahulumara ke dalam [[Mesir]] selepas kejayaannya didalam [[Pertempuran Gazala]] beliau menentang, menyokong sebaliknya menyokong [[Operasi C3 dirancang | pencerobohan Malta]] yang dirancang; pendapatnya bagaimanapun diskauntidak dihargai. Di bawah kepimpinan Cavallero ini, angkatan tentera Itali terus menunjukkan prestasi yang agaktidak kurangbaik semasa perang; Namun begitu, beliau telah dinaikkan pangkat kepadake [[MarshalMarsyal Itali]] ('' Maresciallo d'Italia '') pada tahun 1942 selepas kenaikan pangkat Rommel kepadake FieldFil MarshalMarsyal (sebahagian besarnyasebabnya untuk mengelakkan Rommel untuk menuntutmendapat pangkat terdahulu daripadanya). Walaupun mempunyai pemahaman yang baik mengenai masalah yang wujud untukbagi perangpeperangan di Mediterranean bahawa Itali terpaksa terus berjuang, keakurankepatuhan kepadapada pemandanganpandangan Mussolini (contohnya desakan pada Menambahkanuntuk pertempuranmenambah kontinjen tempur Itali padadi [[TimurMedan depanTimur (Perang Dunia II) |Barisan Timur Front]]) membawa kepada penyebarankerugian mautteruk sumber tidak seberapa Itali.
 
Pada bulan Januari 1943, selepas kerugiankekalahan muktamad kempen Afrika dan kemunduran yang dialami oleh [[Armata Italiana di Rusia | tentera Itali di Rusia]], Cavallero telah dipecat dan digantikan oleh Jeneral [[Vittorio Ambrosio]]. Sebagai tindak balas kepada pemecatan Cavallero, ahli kepimpinan Fasis seperti [[Galeazzo Ciano]], secara terbuka memusuhi beliau, secara terbuka menyatakan kepuasanketidakkepuasan mereka.
 
Selepas kerajaan Mussolini digulingkan oleh [[Victor Emmanuel III | KingRaja]], yang[[Perdana baruMenteri dilantik [[Itali|Perdana Menteri]] dari [[Pietro Badoglio]] yang baru dilantik, mengarahkan penangkapan Cavallero. Dalam dokumen yang ditulis dalambagi pertahananmempertahankan diri sendiri, Cavallero mendakwadakwa merit mempunyaiterlibat menentang Mussolini dan rejimnya. Selepas [[Gencatan Senjata Itali | Itali menyerah dirikalah]] pada bulan September 1943, beliau dibebaskan oleh orang-orang Jerman, dan telah ditawarkan oleh Kesselring perintahmemerintah pembentukan angkatan tentera yang menjadi satu daripada [[Itali Republik Sosial Itali| Repubblica Sociale Italiana]], tetapi dapatanpenemuan suratdokumen itu membawa kepada beberapa syak wasangka.
 
Pada pagi 14 September 1943, beliau telah ditemui mati dengan kesan tembakan di taman sebuah hotel di [[Frascati]], selepas makan bersama-sama dan berbual-bual dengan Kesselring pada malam sebelumnya; ia masih sehinggadibahaskan membahaskan Samaadasamada beliau membunuh diri atau dibunuh olehorang Jerman. Ia seolah-olah bahawa walau bagaimanapunyang beliau melahirkan perasaan teguh kehendak-Nya untuk menolak bekerjasamakerjasama dengan orang Jerman.
 
==Anugerah==