Pewaris takhta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
An '''Pewaris tahta'pewaris' '' ialah orang, lelaki atau perempuan, yang pertama dalam [[garissusunan berturutpenggantian]] dan tidak boleh dipindahkan dari mewarisi dengan kelahiran orang lain.
 
Satu [[warisPewaris andaian]], sebaliknya, adalah seorang yang pertama dalam talian untuk mewarisi gelaran tetapi yang boleh digantikan oleh kelahiran waris yang lebih layak.
 
Hari ini istilah-istilah yang sering menggambarkan pewaris [[gelaran keturunan]], terutamanya [[monarkipemerintahan | monarkiberaja]]. Ia juga digunakan metafora untuk menunjukkan satu "yang diurapi" pengganti kepada mana-mana jawatan kuasa, contohnya, seorang pemimpin politik atau korporat.
 
Frasa ini hanya kadang-kadang dijumpai digunakan sebagai tajukgelaran, di mana ia biasanya dipermodalkan ("WarisPewaris ApparentTahta"). Kebanyakan monarki memberi (atau memberi) pewaris gelaran '' Putera Mahkota '' atau tajukgelaran yang lebih khusus, seperti [[Prince ofPutera Orange]] di Belanda, [[Prince ofPutera Asturias]] di Sepanyol, atau [ [Prince ofPutera Wales]] di United Kingdom. Di Perancis tajukgelaran adalah '' [[Dauphin Perancis | le Dauphin]] ''. Lihat [[putera mahkota]] untuk lebih banyak contoh.
 
Artikel ini terutamanya menerangkan istilah '' pewaris '' dalam sistem keturunan yang dikawal selia oleh undang-undang anak yg sulung sebagai bertentangan dengan kes di mana raja yang mempunyai suara dalam menamakan waris.