Pewaris takhta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Pewaris takhta''' atau '''Pewaris sah''' ialah orang, lelaki atau perempuan, yang pertama dalam [[susunan penggantian]] dan tidak boleh dipindahkan dari mewarisi dengan kelahiran orang lain.
 
[[Bakal pewaris]] (Heir presumptive), sebaliknya, adalah seorangorang yang pertama dalam barisan untuk mewarisi gelaran tetapi yang boleh digantikan oleh kelahiran waris yang lebih layak.
 
Hari ini istilah-istilah yang sering menggambarkan pewaris [[gelaran keturunan]], terutamanya [[pemerintahan beraja]]. Ia juga digunakan secara metafora untuk menunjukkan satuseseorang pengganti "yang diurapiterpalit" pengganti kepadadengan mana-mana jawatan kuasapenting, contohnya, seorang pemimpin politik atau korporat.
 
Frasa ini hanya kadang-kadang dijumpaihanya digunakan sebagai gelaran, di mana ia biasanya dihurufditulis besarkandengan huruf besar ("Pewaris Takhta"). Kebanyakan monarkiraja memberi (atau memberimelantik) pewaris gelaran sebagai ''Putera Mahkota'' atau gelaran yang lebih khusus, seperti [[Putera Orange]] di Belanda, [[Putera Asturias]] di Sepanyol, atau [[Putera Wales]] di United Kingdom. Di Perancis gelaran ini adalah ''[[Dauphin Perancis|le Dauphin]]''. Lihat [[putera mahkota]] untuk lebih banyak contoh.
 
Artikel ini terutamanyapada awalnya menerangkan istilah ''pewaris takhta'' dalam sistem keturunan yang dikawal selia oleh undang-undang anak yg sulung sebagai bertentangan dengan kes di mana raja yang mempunyai suara dalam menamakan waris.
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
[[Category:Raja]]
[[Category:Politik]]
[[Category:Pewaris takhta]]