Majlis Tertinggi Fasisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 34:
Pada dasarnya, pihak majlis mempunyai kuasa-kuasa ini:
*Kuasa memilih ahli-ahli perwakilan Parti Fasis, mencalonkan setiausaha Parti dan pemimpin parti yang lain, meluluskan undang-undang parti dan kuasa mengenai polisi parti.
*Kuasa memilih [[Linepewaris of succession to the former Italian throne|susunan penggantiantakhta]] [[Raja Itali|Raja]] termasuk pilihan [[LordPutera Piedmont|pewarisputera takhtamahkota]], hak raja, kuasa untuk memilih pengganti yang sesuai untuk Perdana Menteri, kuasa untuk memilih keahlian dan fungsi Majlis Tertinggi, Dewan Senat, Dewan Rakyat (kemudian ''[[Dewan Fasci dan Koperasi]]''), kuasa untuk menentukan hak-hak dan kuasa-kuasa Perdana Menteri, Perjanjian-perjanjian antarabangsa, dan hal ehwal luar negara.
 
Perjumpaan Majlis Tertinggi telah diadakan oleh Perdana Menteri sendiri, dan segala dekri dan undang-undang hanya boleh diluluskan selepas mendapat kebenarannya. Berbeza dengan model kerajaan [[Führerprinzip]] di [[Nazi Jerman]], sekurang-sekurangnya pihak Majlis Tertinggi secara teori memiliki kuasa untuk menasihatkan [[Raja Itali]] memecat Perdana Menteri dari jawatannya. Dengan itu, ia satu-satunya badan yang boleh mengawal kuasa Mussolini.