Marsyal Tentera Udara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Sabjan Badio (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 8:
 
==Senioriti==
Marsyal tentera udara boleh diambilkira marshal dan pangkat itu adalah bersamaan dengan pangkat tentera medan marshaland pangkat tentera laut laksamana armada. Marshal tentera udara adalah pangkat lima bintang dan di negara-negara NATO ia digambarkan oleh kod ranking OF-10. Oleh itu pangkat kanan, ia amat jarang diadakan. Ianya dianugerahkan sama ada dalam kapasiti istiadat kepada ketua negara atau ahli-ahli keluarga diraja, atau kepada pegawai-pegawai yang paling kanan dalam tentera udara besar.
{{kembangkan}}
 
Dalam angkatan udara Australia, India, Thailand dan United Kingdom, marshal tentera udara serta-merta kanan untuk menyuarakan ketua marshal. Dalam kes di New Zealand, walaupun pangkat marshal daripada New Zealand Tentera Udara Diraja telah diberikan, tiada pegawai New Zealand Tentera Udara Diraja telah mencapai kedudukan yang lebih tinggi daripada marsyal udara dan pangkat New Zealand ketua udara marshal hanya wujud di atas kertas . Situasi yang sama dengan yang di New Zealand juga wujud di Malaysia sehingga tahun 1970-an apabila Tentera Udara Diraja Malaysia digantikan berhawa pegawai yang pangkat withgeneral-pegawai pangkat, walaupun ia mengekalkan pangkat Marsyal Tentera Udara Diraja Malaysia. Pangkat Marsyal Tentera Udara Diraja Kanada tidak pernah diberikan. [1]
 
Dalam tempoh Nazi Jerman, Luftwaffe (Tentera Udara), bersama-sama dengan Heer (tentera), yang digunakan pangkat generalfeldmarschall (panglima), yang togroßadmiral setara (laksamana besar) dalam navy.Generalfeldmarschall segera kanan untuk Generaloberst ( Kolonel umum) dan ia adalah kuasa yang paling kanan Jerman udara dan pangkat tentera sehingga promosi Hermann Goering, panglima Luftwaffe, ke pangkat yang lebih tinggi daripada reichsmarschall (marshal imperial atau marshal alam) pada bulan Julai 1940. Jerman barisan reichsmarschalland generalfeldmarschall lagi wujud dengan kejatuhan Reich Ketiga.