Kaizen: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kaizen''' berasal dari bahasa Jepun yang bermaksud "perubahan kepada yang lebih baik". Kaizen mula dikenali atau digunakan tidak lama selepas perang[[Perang duniaDunia keduaII]] apabila AS menghantar beberapa penasihat untuk membantu negara Jepun membina semula ekonomi mereka, salah seorang penasihat ialah Dr Deming yang sering dikreditkan dengan idea-idea bagaimana Kaizen itu tercipta kerana beliau ada menyatakan ; "cara untuk sentiasa meningkatkan sistem pengeluaran dan perkhidmatan secara berterusan ialah dengan meningkatkan kualiti dan produktiviti, seterusnya dapat membantu kepada penjimatan kos”.
Definisi : Kaizen berasal dari bahasa Jepun yang bermaksud "perubahan kepada yang lebih baik " , tetapi apakah maksud sebenarnya ? adakah ia sekadar satu falsafah?
 
Kaizen mula dikenali atau digunakan tidak lama selepas perang dunia kedua apabila AS menghantar beberapa penasihat untuk membantu negara Jepun membina semula ekonomi mereka, salah seorang penasihat ialah Dr Deming yang sering dikreditkan dengan idea-idea bagaimana Kaizen itu tercipta kerana beliau ada menyatakan ; "cara untuk sentiasa meningkatkan sistem pengeluaran dan perkhidmatan secara berterusan ialah dengan meningkatkan kualiti dan produktiviti, seterusnya dapat membantu kepada penjimatan kos”.
 
 
* Kualiti tinggi, Produktiviti rendah = Kos tinggi x