Panggung opera: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 32 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q153562
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Metropolitan_Opera_House_At_Lincoln_Center.jpg|thumb|300px|[[Metropolitan Opera]] terletak di bandaraya [[New York]], gambar diambil dari Lincoln Center Plaza]]
 
'''''RumahPanggung opera''''' merupakan bangunan [[teater]] di mana [[opera]]-opera dipersembahkan. Walaupun teater sebegini dibina khusus untuk persembahan [[opera]], namun lain-lain persembahan seni juga turut dipersembahkan di rumah-rumahpanggung opera. Antara contoh rumah-rumahpanggung [[opera]] yang kerap mementaskan lain-lain persembahan seni termasuklah [[Sydney Opera House]] dan [[Istana Budaya]]. Namun, kebanyakan rumah-rumahpanggung opera terkenal dunia lebih kerap mementaskan [[opera]] yang diikuti dengan satu musim tarian balet. RumahPanggung opera yang pertama dibuka kepada orang ramai ialah Teatro San Cassiano di Venice, [[Itali]] yang dibuka pada tahun 1637.
 
==Ciri-ciri rumahpanggung opera==
{{Portal Muzik Klasikal}}
Ciri-ciri dalaman rumah-rumahpanggung [[opera]] terutamanya dari segi alatan teknikal dan pentas adalah tidak sama dengan pentas drama [[teater]] biasa. Ini juga diikuti dengan susunan tempat duduk penonton dan pit pemain [[orkestra]]. Oleh itu, tidak semua "teater" boleh digelar sebagai "rumahpanggung opera".
[[Imej:New York State Theater by David Shankbone.jpg|280px|thumb|New York State Theater di Lincoln Center]]
Oleh kerana kebanyakan persembahan [[opera]] dibuat dalam skala yang besar, rumahpanggung-rumahpanggung opera kebanyakannya bersaiz besar dan kebiasaannya mempunyai lebih dari 1,000 tempat duduk penonton. Kebanyakan rumahpanggung-rumahpanggung opera ternama boleh menampung hingga beribu-ribu penonton dalam satu-satu persembahan. Untuk [[opereta]] (opera berskala kecil) pula, ia boleh dipersembahkan di [[teater]]-teater yang lebih kecil.
 
Menurut tradisi, auditorium untuk rumahpanggung opera adalah berbentuk U dengan kepanjangan yang menentukan jumlah tempat duduk penonton. Di sepanjang dinding-dinding auditorium pula, terletak kotak-kotak yang terdiri dari serambi – serambi penonton yang asalnya dibuat untuk wanita - wanita kaya agar mereka boleh duduk dengan senang-lenang di dalam baju gaun yang besar di bahagian bawah pinggang.
 
RumahPanggung opera secara umumnya mempunyai satu kawasan yang luas untuk tempat pemain [[orkestra]] (pit orkestra); di mana sejumlah besar pemain-pemain [[orkestra]] ditempatkan di satu bahagian lebih rendah dari bahagian tempat duduk penonton. Ini dibuat agar suara nyanyian dan alat muzik tidak terganggu sebelum tiba kepada para pendengar, selain itu juga ia direka sedemikian agar para pemain tidak terganggu oleh suara-suara lantang peyanyi [[opera]].
 
Saiz sebuah [[orkestra]] untuk [[opera]] adalah berbeza-beza, namun untuk untuk kebanyakan [[opera]] dan [[oratorio]], terutamanya untuk [[muzik era romantis]], sesebuah [[orkestra]] untuk [[opera]] boleh melebihi dari 100 orang pemain muzik. Selain itu, setiap persembahan [[opera]] mempunyai ramai para pelakon, [[koir|penyanyi korus]], penari dan lain-lain. Oleh itu, kebanyakan rumah – rumahpanggung opera penting mempunyai keluasan yang amat besar untuk kemudahan-kemudahan bilik persalinan.
[[Imej:Istanabudaya.jpg|280px|thumb|Istana Budaya di Kuala Lumpur]]
Rumah-rumahPanggung opera penting di seluruh dunia kebiasaannya mempunyai pentas besar yang dilengkapi dengan mesin-mesin pengangkat berat untuk menukar set-set latar belakang dan struktur dalam pementasan [[opera]]. Di [[Metropolitan Opera]] contohnya, dalam masa yang singkat sahaja, set-set pementasan bertukar dan kadang-kala penonton dapat melihat bagaimana perubahan berlaku apabila set-set berubah atau pentas bertukar tingkat dan rupa ketika para penyanyi sedang membuat persembahan
 
Walaupun bangunan, pentas, lampu dan lain-lain alat di rumah – rumahpanggung opera menggunakan teknologi terkini, namun sudah menjadi kebiasaan untuk mereka untuk tidak memasang alat-alat sistem bunyi yang besar dan canggih. Ini adalah kerana suara-suara [[opera]] adalah suara nyanyian langsung dan bukan suara menggunakan alat-alat amplifier atau kesan suara yang akan mengubah nilai-nilai suara [[opera]].
 
Walaupun alat-alat amplifier canggih dipasang di sesetengah rumah-rumahpanggung opera, namun penggunaannya adalah berdasarkan kebenaran atas sebab-sebab tertentu seperti penggunaan untuk pementasan bukan [[opera]] atau opera-opera yang diberi keizinan.
 
Persembahan opera kebiasaannya dibuat di dalam bahasa asal, yang mungkin berbeza daripada bahasa pertama para penonton. Oleh itu, sesetengah rumah-rumahpanggung opera masakini telah mula memasang skrin untuk memaparkan teks-teks opera untuk pemahaman para penonton. Satu lagi pendekatan terbaru yang dibuat ialah meletakkan skrin terjemahan teks di belakang kerusi duduk penonton.
 
==Sumber kewangan==
[[Image:Bolshoi Theatre.JPG|right|173px|thumbnail|Bolshoi Theatre]]
[[Image:Sydney_opera_house.jpg|thumb|right|173px|Sydney Opera House ialah salah satu rumah opera yang diiktiraf ramai termasuk seni binanya yang unik]]
Pada kurun ke-17 dan 18, rumah-rumahpanggung opera kebiasaannya dibiayai olah golongan – golongan elit iaitu kaum bangsawan, raja-raja dan orang yang amat kaya sahaja. Ini kebiasaannya dibuat untuk mengukuhkan cita-cita politik dan kemasyarakatan mereka untuk mendapat jawatan-jawatan yang prestij. Namun, dengan kemunculan ahli-ahli cendikiawan dan kapitalis pada abad ke-19, budaya sumbangan dan amalan tertutup untuk orang-orang bangsawan ini telah berubah kepada sistem bayaran dari orang ramai seperti masa kini. Selain dari penjualan tiket, [[opera]] dan [[teater]] kini mendapat sumber kewangan melalui kombinasi bantuan kerajaan dan institusi dan juga pendermaan swasta.
 
==Buku rujukan==
Baris 33:
 
==Lihat juga==
* [[Senarai rumah opera|Senarai panggung opera]]
* [[Teater]]
* [[Opera]]
Baris 43:
 
==Pautan luar==
*[http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/classic/A582068 Maklumat mengenai rumah-rumahpanggung opera dari laman BBC]
*[http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/classic/A567362 Sejarah rumah-rumahpanggung opera ternama]
*[http://www.historyworld.net/wrldhis/PlainTextHistories.asp?historyid=ab36 Sejarah opera]