Selat Melaka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Interscale2 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
Kira-kira 50,000 [[Kapal kontena|kapal kargo]] dan [[Kapal tangki|kapal minyak]] melalui Selat Melaka dari barat ke Timur setiap tahun. Justeru itu Selat Melaka sangat penting kepada kestabilan ekonomi dunia khususnya kepada negara [[Amerika Syarikat]], [[Jepun]] , [[China]] dan lain-lain negara di [[Asia Tenggara]]. Hampir satu perlima perdagangan dunia terpaksa melalui Selat Melaka. Pada 2003, 11 juta barrel barangan melaluinya setiap hari.
 
Selat Melaka menjadi nadi pembangunan bagi negara pulau [[Singapura]] yang terletak di selatan [[Johor]] , [[Malaysia]]. Singapura mengambil kesempatan dari kedudukannya itu untuk menjadi pelabuhan enteport terpenting di dunia. Tanpa Selat Melaka, apalah sangat peranan Singapura\Amerika Syarikat melalui proksi Singapura mahu mengawal Selat Melaka dari kekuasaan [[Indonesia]] dan [[Malaysia]]. Peningkatan kegiatan kumpulan [[Abu Sayyaf]] di [[Filipina]], [[Gerakan Acheh Merdeka]] dan [[lanun]] memberi hujah kukuhdorongan kepada [[Amerika Syarikat]] untuk mendirikan sebuah pangkalan di perairan tersebut. Namun, tindakan Amerika Syarikat yang bercita-cita ingin menguasai Selat Melaka ini mendapat bantahan keras dari [[Indonesia]] dan [[Malaysia]]. Dengan ini, pihak pertahanan maritim dari ketiga-tiga negara yakni Indonesia, Malaysia dan Singapura berhasrat ingin mengadakan rondaan bersama di perairan Selat Melaka pada [[Julai]], [[2004]], sungguhpun Singapura pada masa itu agak keberatan untuk menyertai rondaan ini yang ditaja oleh kementerian pertahanan dari kedua-dua buah negara nusantara tersebut.
 
Pada 1994 serangan lanun berjumlah 25 dan mencapai 220 serangan lanun pada tahun 2000. Pada 2003 pula terdapat 150 serangan lanun.