Kelenjar peluh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: Kelenjar peluh apokrin ialah kelenjar tubul bercabang ringkas. Kelenjar ini terdapat di bahagian kulit iaitu pada aksila (ketiak), bahagian pubik dan di kawasan berpigmen buah ...
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kelenjar peluh''' apokrin ialah kelenjar tubul bercabang ringkas. Kelenjar ini terdapat di bahagian kulit iaitu pada aksila (ketiak), bahagian pubik dan di kawasan berpigmen buah dada (areola).
 
Bahagian rembesan kelenjar peluh apokrin terletak di dalam dermis /atau lapisan subkutaneus (hipodermis) dan duktus ekskretorinya membuka ke folikel [[rambut]]. Kelenjar ini mula berfungsi semasa [[baligh]] dan menghasilkan rembesan yang tidak berbau. Jika rembesan ini terurai oleh mikrob di permukaan kulit, ia akan menghasilkan bau yang tidak menyenangkan.
 
Peluh berasal daripada darah dan ia mengandungi [[air]] dan [[natrium klorida]]. Air peluh ialah salah satu bahan kumuh yang dikeluarkan oleh tubuh. Ia berfungsi sebagai medium yang menyejukkan tubuh, membantu dalam pengawalan suhu tubuh badan dan mengimbangi air dan letrolit tubuh. Perpeluhan terbahagi kepada dua bahagian:
Peluh berasal daripada darah dan ia megandungi air dan natrium klorida.
Air peluh ialah salah satu bahan kumuh yang dikeluarkan oleh tubuh. Ia berfungsi sebagai medium yang menyejukkan tubuh, membantu dalam pengawalan suhu tubuh badan dan mengimbangi air dan letrolit tubuh. Perpeluhan terbahagi kepada dua bahagian:
 
* Perpeluhan Tidak Sedar - Peluh sentiasa di hasilkan, tetapi pada masa rehat, peluh ini akan disejat dengan cepat dan tidak begitu nyata.
i. Perpeluhan Tidak Sedar
* Perpeluhan Nyata - Peluh terhasil dengan berlebih-lebihan atau apabila sejatannya terganggu.
 
[[Category:Kelenjar]]
Peluh sentiasa di hasilkan, tetapi pada masa rehat, peluh ini akan disejat dengan cepat dan tidak begitu nyata.
 
ii. Perpeluhan Nyata
 
Peluh terhasil dengan berlebih-lebihan atau apabila sejatannya terganggu.