Perdana Menteri Kanada: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 23:
Memandangkan bahawa Perdana Menteri untuk semua tujuan praktikal, anggota Kerajaan Kanada memegang kuasa yang paling tinggi. Kadang-kadang tersilap memanggil [[ketua negara]] Kanada. Ketua negara di Kanada pula ialah [[Elizabeth II]], [[Monarki Kanada|Ratu Kanada]] yang diwakili oleh [[Gabenor Jeneral Kanada]] manakala Perdana Menteri adalah ketua kerajaan.
 
[[Image:MulroneyPierre Elliot Trudeau-2.jpg|thumb|right|175px|[[BrianPirre MulroneyTrudeau]], Perdana Menteri ke-1815 (19841968-19931979; 1980-1984)]]
Perdana Menteri memainkan peranan penting dalam kebanyakan undang-undang yang diterima pakai oleh [[Parlimen Kanada]]. Majoriti undang-undang Kanada berasal dari [[Pejabat Kanada]], sebuah badan yang dilantik oleh Perdana Menteri terutamanya daripada ahli-ahli parti sendiri. Kabinet mesti mempunyai "persetujuan sebulat suara" pada semua keputusan tetapi dalam amalan ia adalah Perdana Menteri yang memutuskan sama ada sebulat suara telah dicapai. Dipilih ke Dewan Rakyat ahli Kanada biasanya dianggap mengikuti disiplin tegar parti dan mengundi menentang garis parti boleh membawa kesan serius kepada penyingkiran dari parti. Kebanyakan undi dalam Dewan Rakyat dianggap sebagai undi keyakinan, menjana suasana perpaduan partisan lahir daripada keperluan strategik.