Husain bin Ali: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
k Amir Hamzah 2008 telah memindahkan halaman Hussein bin Ali ke Husain bin Ali
ni baru betol
Baris 16:
'''Saidina Hussein ibn Ali ibn Abu Talib''' (lahir pada [[8 Januari]] [[626]] - meninggal dunia [[10 Oktober]] [[680]]) merupakan cucu baginda Rasulullah S.A.W. Beliau adalah anak hasil dari perkongsian hidup antara [[Ali bin Abi Thalib|Saidina Ali]] & Saidatina [[Fatimah az-Zahra|Fatimah]](anak baginda).
 
Beliau merupakan seorang pemuda yang berpegang kepada prinsip. Malangnya, beliau mati dibunuh di [[Karbala]] ketika dalam perjalanan ke [[Kufah]] oleh tentera [[Syiah Laknatullah. Syiah beranggapan bahawa Tentera Bani Ummaiyyah]]Umaiyyah pimpinan Yazid yang membunuhnya. Tetapi puak syiah celaka ini yang dapat menghidu perjalanan Saidina Hussein yang tidak jadi ke Kufah, sebaliknya ingin ke Syam.
 
Beliau adalah cucu baginda, iaitu [[Nabi Muhammad s.a.w.|Nabi Muhammad saw]], dilahirkan di [[Mekah]] pada tahun 570M atau 571M, dan wafat di [[Madinah]] pada 632M.
 
Beliau adalah anak kepada Imamkhalifah ke-4 selepas Uthman bin Affan terbunuh pada 656M, [[Ali bin Abi Talib|Ali Abi Talib]], dilahirkan pada 599M, di [[Mekah]] atau [[Madinah]].
 
Nisabnya ialah '''Hussein ibn Ali ibn Abu Talib ibn Abdul Muttalib bin Hashim bin Abd Manaf bin Qusai bin Kilab bin Murrah al-Hashimi'''.