Dominique Strauss-Kahn: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alpinu (bincang | sumb.)
k French spelling (Ecole -> École)
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Alpinu (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 18:
'''Dominique Gaston André Strauss-Kahn''' atau dikenal "DSK" (lahir 25 April 1949 di [[Neuilly-sur-Seine]], [[Paris]], [[Perancis]]) adalah [[ahli ekonomi]], [[pengacara]], dan [[ahli politik]] asal [[Perancis]] serta anggota [[Parti Sosialis Perancis]]. Dia berasal dari etnik [[Yahudi]] [[Sephardic]] dan [[Ashkenazic]]. Period 1951-1960, dia tinggal di [[Agadir, Maroko|Agadir]], [[Maghribi]]. Setelah terjadi gempa bumi di Maghribi, dia pindah ke [[Monaco]] pada tahun 1960.
Dia kembali ke [[Paris]] dan meraih Ph.D dalam jurusan ekonomi dan undang-undang dari [[Universiti Paris X]] (Nanterre). Selain bergabung dengan Persatuan Pelajar Komunis, dia juga bergabung dengan Pusat Belajar dan Riset Pendidikan Sosialis (CERES). Period 1977-1982, ia mengajar mikroekonomi dan makroekonomi di University of Nancy-II (1977-1980), ÉcoleEcole nationale d'administration (ENA), dan meraih gelar guru besar ekonomi di Sciences-Po.
 
Dia mendapatkan gelar [[Doktor]] di bidang [[Ekonomi]] dari [[Universiti Paris]] dan kemudian bekerja sebagai [[pembantu profesor]] di universiti tersebut.<ref name="IMF"/> Di tahun [[1978]], Universiti Paris menjadikannya [[Professor dengan tenure]].<ref name="IMF"/>