Epaulet: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 10:
Hari ini, epaulet kebanyakannya telah digantikan dengan kelepak kain lima segi yang dipanggil [[Lencana bahu|papan bahu]], yang dijahit ke hujung bahu dan dikancing dengan butang.
 
Dari papan bahu telah menciptakan [[lencana bahu]], iaitu tiubgelung kain rata (jenis 'slip on') yang di pakai pada belibir bahu dan atasnya di sulam atau disematkan dengan lencana pangkat. Kelebihan jenis ini ialah ia mudah menukar insignia mengikut keperluan semasa.
 
Pakaian seragam juruterbang syarikat penerbangan umumnya adalah epaulet tiubbergelung berkainkain rata (jenis 'slip on') yang mempunyai jalur tenunan emas/perak, disertakan dengan belibir bahu integral pada baju. Pangkat si pemakai ditentukan oleh jumlah jalur: Secara tradisi empat jalur untuk kapten, tiga untuk pegawai pertama (pembantu juruterbang), dua untuk pegawai kedua (jurutera penerbangan). Walau bagaimanapun, lencana pangkat adalah hak istimewa syarikat penerbangan. Sebagai contoh sesetengah syarikat penerbangan, dua jalur melambangkan pegawai pertama junior dan satu jalur pegawai kedua (juruterbang bantuan atau kruise). Topi seragam juruterbang syarikat penerbangan biasanya akan mempunyai corak tenunan pada visor.
 
==Lihat juga==