Puteri (siri TV): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q7262192
kTiada ringkasan suntingan
Baris 8:
| developer =
| presenter =
| starring = [[Nora Danish]]<br>[[KancanaKanchana Devi Segeran]]<br>[[A. R. Badul]]<br>[[Beego]]
| voices =
| narrated =
Baris 43:
 
==Plot==
TigaMengisahkan tiga wanita muda sekawan yang menyewa bilik dalam sebuah bilik rumah sepasanganmilik pasangan orang berada. Kehidupan mereka berlima penuh diwarnai dengan keceriaan dan kejutan, namun mereka bersama-sama menghadapi situasi dan cabaran yang paling ketat bagaikan tidak pernah dialami.
 
==Watak-watak==
===Watak utama===
*'''Puteri Farah bt Nordin''' ([[Nora Danish]]) — Watak utama dan yang "paling jelita" dalam siri ini. Sungguhpun kelihatan lebih senyap dan lemah lembut berbanding watak-watak lain, namun dia juga adamempunyai pendirian tersendiri. Dia sering terjebak di tengah masalah mereka dan sentiasa mencari jalan penyelesaian. Puteri seringseringkali cuba untuk memastikan jalinan erat dengan Roslan. Pada musim-musim terawal dia pernah bekerja di sebuah kilang; kininamun dia bekerja dibekerjadi kedai [[Dunkin' Donuts]] setelah itu.
*'''Kamala''' ([[Kanchana Devi Segeran]]) — Rakan Puteri yang berbangsa [[Orang India Malaysia|kaum India]]. Dia dikenaliamat terkenal dengan kesalahan peggunaan [[bahasa Melayu]], seperti tersalah faham erti [[peribahasa]] atau [[simpulan bahasa]] yang diujar kawan-kawannya. Kamala muncul sebagai watak utama sejak musim pertama. Dia juga turut berkongsi tempat kerja dengan Puteri sejak musim pertama sehingga kini.
*'''Nadia''' ([[Intan Ladyana]]) — Gadis [[Singapura]] yang merupakan anak saudara Pak Badar ini dilihat sebagai bengis dan kurang bermoral. Selain itu dia kerap syak wasangka terhadap orang lain membuat kesalahan tanpa menyiasat terlebih dahulu. Nadia sering merebutberebut dengan puteriPuteri untuk menarik perhatian Roslan. Nadia muncul sebagai watak utama sejak musim ke-4.
*'''Roslan''' ([[Beego]]) — Penolong kepada Pak Badar yang tinggal sebumbung dengan majikannya dan ketiga-tiga wanita muda ini. Dia sering direbut oleh Puteri dan Nadia untuk dijadikan teman lelaki.
*'''Pak Badar''' ([[A.R. Badul]]) — Tuan punya rumah yang diduduki Puteri dan kawan-kawannya. Meskipun tegas dalam memastikan disiplin dan ketenteraman rumah tangganya, namun dia juga seorang yang pengasih dan bertimbang rasa. Dia juga beberapa kali mengambil tindakan terhadap orang lain atas kesalahan tanpa usul periksa.
*'''Lilian''' ([[Louisa Chong]]) — Isteri Pak Badar yang pengasih terhadap Puteri dan kawan-kawannya dan juga prihatin terhadap suaminya dan perhubungan antara mereka berdua. SepertiPada padasebuah musim ini ,dia tengah mengandung denganmengandungkan anak sulungnya.
 
===Bekas watak utama===
*'''Anita''' ([[Siti Fazurina]]) — Bekas teman sekerja dan sebumbung Puteri dan Kamala pada dua musim terawal. Kini dia menetap di [[Johor Bahru]]. DiaKisah bolehhidupnya disaksikanyang baru dipaparkan dalam siri ''[[Dunia Anita]]''.
*'''Soosan''' ([[Melissa Tong]]) — Gadis [[orang Cina Malaysia|Cina]] yang mengambil alih tempat Anita sebelum Nadia.
*'''Helmi''' ([[Awal Ashaari]]) — Seorang jejaka kacak yang muncul pada musim ke-4.Helmi cintakan Puteri dan inginkan dia tetapi Roslan yang juga sukakan Puteri cuba halangmenghalang Helmi.
{{stub tv}}
[[Kategori:Rancangan TV3]]