Shakti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
 
Dalam [[Hinduisme]], '''Shakti''' (<small>Sanskrit pronunciation:</small> [ˈʃəkt̪ɪ]) (Devanagari: शक्ति; from Sanskrit ''shak'', "to be able"), juga dieja sebagai Sakti, bermaksud "Kuasa Ketuhanan". Terdapat ribuan nama-nama berlainan untuk Shakti dan setiap satunya mempunyai keunikannya tersendiri. Antara namanya yang popular ialah Durga, Parvati, dan Kali.
 
Penganut-penganut Shakti dikenali sebagai Śākta. Agama dan falsafah Śākta terkandung dalam Tantra atau Śāktāgama. Āgama merupakan suatu kelas khas kesusasteraan Hindu yang berkaitan dengan penyebaran mazhab-mazhab tertentu yang berpusatkan beberapa orang dewa. Kebiasaannya, terdapat tiga kumpulan utama iaitu, Śaivāgama (penyembahan [[Mahadeva|Śiva]]), Śāktāgama (penyembahan Śakti) dan Vaiṣṇavāgama (penyembahan [[Maha Vishnu|Viṣṇu]]).
Baris 6:
Alam semesta yang kita lihat dan rasakan adalah suatu bungkusan tenaga, yang terbuka dan terbungkus. Inilah yang ditemui oleh sains moden. Penemuan sains ini telah menghapuskan perbezaan antara jirim dan tenaga. Menurut sains, terdapa suatu tenaga asas di sebalik semua jirim dan tenaga. Namun, sains masih belum menemui perhubungan antara jirim, minda dan nyawa. Adakah ketiga-tiga ini, meskipun amat berlainan, ialah sebenarnya manifestasi tenaga asas yang sama? Mungkinkah tenaga atau jirim yang sama, pada suatu tahap getaran, dipanggil sebagai 'jirim', dan pada tahap yang lain dikenali sebagai 'minda' dan pada tahap yang lain pula sebagai 'nyawa'? Ahli sains moden yang masih berpegang kepada dunia fizikal, mungkin masih belum bersedia untuk memikirkan tentang ini! Namun, falsafah Hindu, berdasarkan Vedānta dan beberapa kumpulan yang berdasarkan Vedānta dan lebih dikenali sebagai Tantra, sebenarnya menyarankan perkara ini!
 
Sumber kewujudan dan kehidupan semua ciptaan, sama ada pada peringkat jirim, nyawa atau minda, semuanya adalah satu dan hanya satu! Brahman (Yang Mutlak) dalam [[Falsafah Vedanta|Vedānta]] dan Śakti atau Devī dalam Tantra adalah sama. Apabila 'tenaga' itu berada dalam keadaan statik, apabila alam semesta belum dicipta, tenaga itu dikenali sebagai Brahman. Apabila ia mula menjadi aktif, dan mewujudkan alam semesta, melindunginya dan kemudian memusnahkannya, tenaga ini dikenali sebagai Śakti. Andainya Brahman ialah ular yang sedang tidur berlingkar, Śakti ialah ular yang sedang bergerak. Andainya Brahman ialah perkataan, Śakti ialah maksudnya. Andainya Brahman ialah api, Śakti ialah kuasa pembakarannya. Kedua-duanya tidak boleh diasingkan : satu dalam dua dan dua dalam satu.<ref>Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism (Ramakrishna Math, Bangalore: 2008), Vol.3, p.153</ref>
 
Dalam kitab-kitab suci Hindu, khususnya Purāṇa dan Tantra, tenaga ini sering digambarkan sebagai seorang Dewi, pasangan Dewa,. Setiap Dewa mempunyai Śakti-Nya sendiri: Sarasvatī untuk Brahmā, Lakṣmī untuk [[Maha Vishnu|Viṣṇu]] dan Pārvatī untuk [[Mahadeva|Śiva]].
 
== Rupa-Rupa Popular Śakti ==
Baris 37:
 
== Asal-usul ==
Penyembahan-Ibu dan kultus-ibu telah wujud sejak zaman Veda. Konsep Aditi - Ibu Dewa-Dewi, penjelmaan alam, dan Ambhṛṇīsūkta dan juga Rātrīsukta dalam Ṛgveda, dengan jelas mengandungi asal-usul penyembahan-Ibu.<ref>Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism (Ramakrishna Math, Bangalore: 2008), Vol.3, p.153</ref>Menurut [[Sri Ramakrishna]]: ‘Brahman dan SaktiŚakti adalah sama.
Kamu memanggil-Nya sebagai Brahman. Saya memanggil-Nya sebagai SaktiŚakti.’
 
Walaupun idea tentang Ibu sebagai Tuhan Maha Esa telah wujud
Baris 44:
agak lama.
 
Menurut [[Swami Vivekananda]], penyembahan Ibu bermula begini: ''“Penyembahan
Ibu ialah sebuah falsafah yang tersendiri. Kuasa ialah idea pertama kita. Kuasa mencerobohi manusia pada setiap langkah. Kuasa yang dirasakan di dalam ialah
Roh. Kuasa yang dirasakan di luar ialah alam semulajadi. Pertempuran antara
Baris 51:
matahari bersinar ke atas yang baik dan yang jahat dengan sama rata. Di sini wujud
idea baru Tuhan sebagai Kuasa Sejagat di sebalik segala-galanya. Demikian
lahirnya idea-Ibu.”''
 
Konsep Ibu berkembang dengan peredaran masa. Dewi-dewi
kesuburan atau Gna dalam rgvedaṚgveda, atau Devapatni seperti Dhishana, Sarasvati,
Hotra, Bharati, Indrani mewakili konsep awal SaktiŚakti. Dewi-dewi kekayaan, secara
beransur-ansur dikaitkan dengan Laksmi. Dewi-dewi sungai dikaitkan dengan
Sarasvati dan dewi-dewi Gna bergabung dengan Vak.  Fungsi kreatif Sarasvati dalam Brahmanas di
bawah konsep keibuan merupakan precursorpermulaan kultus-Sakti kemudiannya. Vak-saktiŚakti
berkembang sepenuhnya dalam Svetasvatara Upanisad yang dianggap sebagai sumber
utama konsep personaliti. Pandangan tentang hubungan antara Sakti dengan
Saktiman, Isvara, telah diterima pakai oleh mazhab-mazhab falsafah kemudiannya.
 
Mazhab Kashmir Saivisme membangunkan idea SaktiŚakti. Idea SaktiŚakti
dalam Vira-Saiva banyak dipengaruhi oleh mazhab Kashmir Saiva dan ia
menyumbangkan kepada idea MahamayaMahāmāya.
 
== Falsafah Tantra ==