CONMEBOL: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Gua sayang zeti (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Gua sayang zeti (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 19:
}}
 
'''CONMEBOL''' atau '''CSF''' ('''Con'''federación Suda'''me'''ricana de Fút'''bol''',<ref>{{IPA-es|komfeðeɾaˈsjon suðameɾiˈkana ðe ˈfuðβol}}.</ref> Konfederasi Sepak bola Amerika Selatan) merupakan gabungan persatuan [[bolasepak]] negara-negara di [[Amerika Selatan]]. Organisasi ini ditubuhkan pada [[9 Julai]] [[1916]], di atas usaha [[Héctor Rivadavia Gómez]] (dari [[Uruguay]]) untuk menyatukan persatuan bolasepak di benua ini. CONMEBOL merupakan ahli gabungan [[FIFA]] dan bermarkas di [[Luque]], [[Paraguay]] (dekat [[Asunción]]). Presiden CONMEBOL sekarang (2006) adalah Dr. Nicolás Leoz.
 
[[Argentina]], [[Uruguay]], [[Brazil]], dan [[Chile]] merupakan negara-negara awal yang menyertai CONMEBOL melalui satu kejohanan bolasepak Amerika Selatan pada tahun 1915 di [[Buenos Aires]], Argentina. Tahun penyertaan negara-negara ke dalam CONMEBOL ialah Paraguay (1921), [[Peru]] (1925), [[Bolivia]] (1926), [[Ecuador]] (1927), [[Colombia]](1936) dan yang terakhir ialah [[Venezuela]] (1952). Walaubagaimanapun 3 negara yang berada di Amerika Selatan, [[Guyana]], [[Suriname]], dan [[Guyana Perancis]] tidak bergabung dengan CONMEBOL, tetapi sebaliknya menyertai [[CONCACAF]].<ref>[http://espndeportes.espn.go.com/news/story?id=1395677&s=fut&type=column "La eliminatoria más difícil del mundo", ESPN] ''(in Spanish)''</ref><ref>[http://espn.go.com/sports/soccer/news/_/columnist/vickery_tim/id/7096226/south-america-world-cup-qualifying-toughest-planet-tim-vickery-soccer "South American WCQ toughest in world", ESPN]</ref>
 
Kejohanan yang dianjurkan oleh CONMEBOL antara lain adalah [[Copa Libertadores]], [[Copa Sudamericana]], dan [[Copa América]].