Sulaiman bin Bulon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Sulaiman bin Bulon''' merupakan ahli Parlimen Malaysia, kawasan [[Bagan Datoh]] setelah menang dalam [[Pilihan raya umum Malaysia 1969]].
 
Beliau berasal dari [[Lambor Kiri]], [[Perak]]. Mulanya jadi [[Penghulu]] dalam pentadbiran kerajaan negeri Perak .Kemudian bertanding DUN dan dapat jadi Timbalan [[Menteri Besar Perak]]. Kemudian bertanding peringkat Parlimen atau [[Dewan Rakyat]] dan dilantik menjadi Menteri Muda Pertanian. Tidak lama kerana ada kes mahkamah kerana menjamin orang tak bayar hutang. Masa itu [[Perdana Menteri Malaysia]] [[Tunku Abdul Rahman]] tegas, menteri tak boleh ada kes mahkamah, jika ada, kena lucut jawatan. Menteri mesti bebas dari segala beban.
 
[[Berita Harian]] pada 25 Januari 1971 melaporkan Sulaiman Bulon selaku ahli parlimen Bagan Datoh telah menang dalam pertandingan parti [[UMNO]] yang diadakan di Dewan Orang Ramai [[Sungai Sumun]], [[Bagan Datoh]] . Beliau menjadi Ketua Bahagian UMNO Bagan Datoh sejak 1963.<ref>[http://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/Digitised/Article/beritaharian19710125.2.50.aspx Sulaiman Bulon dipilih semula]</ref>