Ramanujacharya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Ramanujacharya.jpg|thumb|310x310px|Sri Ramanujacharya (1017-1137 Masihi) ]]
 
== Pengenalan ==
Rāmānujācārya (1017-1137 Masihi) merupakan seorang ahli teologi Hindu, falsafah dan pengulas sastera Hindu. Beliau berasal daripada keluarga Brahmin Tamil di kampung Sri Perumbudur, Tamil Nadu. Rāmānujācārya juga dikenali sebagai '''Śri Rāmānuja, Udayavar, Yatirāja (Ethirajar), Emberumānar''', dan '''Lakshmana Muni'''. Beliau dianggap sebagai Acharya (guru) yang penting dalam tradisi '''[[Śri Vaiṣṇava]] (pemuja Viṣn̩u)'''. Beliau juga merupakan salah seorang tokoh penting '''Viśiṣṭādvaita [[Falsafah Vedanta|Vedānta]]''', iaitu salah satu mazhab Vedanta.
 
Baris 7 ⟶ 6:
 
=== Kelahiran ===
Rāmānujā lahir pada tahun 1017 di kampung Sri Perumbudur, Tamil Nadu. Bapanya ialah Asuri Kesava Dikshita dan ibunya Kantimati. Menurut tradisi, Kesava Dikshita dan Kantimati telah berdoa kepada Dewa Parthasarathy untuk mendapat cahaya mata. Doa mereka terkabul apabila Dewa Parthasarathi muncul dalam mimpi Kesava dan berjanji untuk lahir sebagai anaknya. Sejak kecil, Rāmānujā mempunyai daya pemahaman dan kepintaran yang menakjubkan dalam memahami persoalan falsafah.
daya pemahaman dan kepintaran yang menakjubkan dalam memahami persoalan falsafah.
 
=== Pendidikan Awalawal ===
<nowiki/>Ketika Rāmānujā berusia 16 tahun, bapanya meninggal dunia. Ini mendorong keluarganya untuk berpindah ke Kanchipuram bagi mendapat ketenangan. Di Kanchipuram, beliau menyertai Gurukula Yadava Prakasa, seorang pendeta Advaita yang terkenal. Meskipun pada mulanya Yadava Prakasa amat mengagumi kepintaran Rāmānujā, beliau menjadi risau apabila mendapati kecendurungannya untuk Bhakti. Sering kali, guru dan pelajar sering bercanggah pendapat dalam menafsirkan sastera agama. Akhirnya, khuatir Rāmānujā akan menjadi ancaman kepada fahaman Advaita, Yadava Prakasa bersuhabat dengan beberapa orang pelajarnya untuk membunuhnya. Bagi melaksanakan rancangan jahatnya,
Yadava Prakasa membawa pelajar-pelajarnya untuk lawatan ke Ganges. Dalam perjalanan, mereka bercadang untuk membunuh Rāmānujā dan kemudian, menebus dosa dengan mandi di sungai Ganges.
pelajarnya untuk membunuhnya. Bagi melaksanakan rancangan jahatnya,
Yadava Prakasa membawa pelajar-pelajarnya untuk lawatan ke Ganges. Dalam
perjalanan, mereka bercadang untuk membunuh Rāmānujā dan kemudian, menebus dosa
dengan bermandi di Ganges.
 
Govinda Bhatta, seorang abang saudara Rāmānujā berjaya mengetahui rahsia Yadava Prakasa dan membantunya untuk melarikan diri. Rāmānujā berjaya kembali ke kampungnya, Kanchi.
Govinda Bhatta, seorang abang
saudara Rāmānujā berjaya mengetahui rahsia Yadava Prakasa dan membantunya
untuk melarikan diri. Rāmānujā berjaya kembali ke kampungnya, Kanchi.
 
=== Waris [[Yamunacharya]] ===
Rāmānujā seterusnya, menerima Kanchi, seorang alim daripada kasta rendah sebagai gurunya. Atas nasihat Kanchi, Rāmānujā melakukan perkhidmatan membawa air untuk pemujaan harian Varada Raja Perumal.
Rāmānujā seterusnya, menerima
Kanchi, seorang alim daripada kasta rendah sebagai gurunya. Atas nasihat
Kanchi, Rāmānujā melakukan perkhidmatan membawa air untuk pemujaan harian
Varada Raja Perumal.
 
Sementara itu, nama Rāmānujā telah tersebar luas. Yamunacharya, ketua kuil Sri Rangam, teringin untuk melantik Rāmānujā sebagai penggantinya. Rāmānujā mendapat tahu tentang ini melalui kawannya, Kancipurna. Namun, sebelum beliau sempat berjumpa dengan Yamunacharya, beliau telah meninggal dunia. Apabila Rāmānujā tiba di Sri Rangam, jasad Yamunacharya telah dibawa ke tempat pembakaran mayat. Apabila Rāmānujā bergegas ke tempat pembakaran mayat, beliau mendapati tiga jari kanan jasad itu terlipat dalam genggaman. Beliau memahami bahawa
terdapat tiga hajat akhir Yamunacharya yang tidak terkabul. Rāmānujā berikrar bahawa dia akan menunaikan semua hajat itu. Sebaik sahaja beliau melafazkan ikrarnya, ketiga-tiga jari jasad Yamunacharya itu terbuka!
kawannya, Kancipurna. Namun, sebelum beliau sempat berjumpa dengan
Yamunacharya, beliau telah meninggal dunia. Apabila Rāmānujā tiba di Sri Rangam,
jasad Yamunacharya telah dibawa ke tempat pembakaran mayat. Apabila Rāmānujā bergegas ke tempat pembakaran mayat, beliau mendapati tiga
jari kanan jasad itu terlipat dalam genggaman. Beliau memahami bahawa
terdapat tiga hajat akhir Yamunacharya yang tidak terkabul. Rāmānujā berikrar
bahawa dia akan menunaikan semua hajat itu. Sebaik sahaja beliau melafazkan
ikrarnya, ketiga-tiga jari jasad Yamunacharya itu terbuka!
 
Tiga janji Rāmānujā ialah:
Baris 43 ⟶ 27:
* Ketiga, “Sebagai mengenang Rishi Parasara, penulis Vishnu Purana dan bapa Veda Vyasa, saya akan meninggalkan seorang Vaishnava hebat dengan nama itu.”
 
Dengan menerima mendiang Yamunacharya sebagai gurunya , Rāmānujā mempelajari falsafah Vishishtadvaita daripada Mahapurna, seorang pelajar Yamanucharya.
Mahapurna, seorang pelajar Yamanucharya.
 
=== Ketua Biara Sri Rangam ===
Ketika dalam usia 30-an, Rāmānujā menjadi seorang rahib dengan mengambil ikrar rahib di Kanchipuram. Kemudian beliau menerima tanggungjawab sebagai ketua biara Sri Rangam. Dengan ini, bermulalah zaman keemasan mazhab '''Śri''' '''Vaiṣṇava''' dan falsafah '''Viśiṣṭādvaita'''. Rāmānujā memperkenalkan pelbagai aturan dan tradisi pemujaan di kuil. Beliau memeriksa khazanah kuil Sri Rangam, memecat beberapa orang pegawai yang tidak jujur dan melantik pegawai-pegawai baru.
Ketika dalam usia 30-an, Rāmānujā
menjadi seorang rahib dengan mengambil ikrar rahib di Kanchipuram. Kemudian beliau menerima tanggungjawab sebagai ketua biara Sri Rangam. Dengan ini, bermulalah
zaman keemasan mazhab '''Śri''' '''Vaiṣṇava''' dan falsafah '''Viśiṣṭādvaita'''. Rāmānujā memperkenalkan pelbagai aturan dan tradisi pemujaan di kuil. Beliau memeriksa khazanah kuil Sri Rangam, memecat beberapa orang pegawai yang tidak jujur dan
melantik pegawai-pegawai baru.
 
Orang ramai mula melawat Rāmānujā untuk mendapatkan ilmu dan restunya. Ramai orang menjadi pengikutnya dengan mengikuti ajaran '''Śri Vaiṣṇava''' . Beliau juga melatih tujuh puluh empat orang yang telah berumah tangga untuk menjadi guru.
Baris 112 ⟶ 92:
 
== Bacaan Lanjut ==
* Ayyangar, S. Krishnaswami; Chariar,, Rajagopala; Rangacharya, M (1911). &nbsp;''Sri Ramanujacharya: a sketch of his life and times and His Philosophical System''. G. A. Natesan & Co.
* Sampatkumaran, M. R. (1985). &nbsp;''The &nbsp;Gītābhāṣya &nbsp;of Rāmānuja''. Bombay: Ananthacharya Indological Research Institute.
* Raghavachar, S. S. (2010). &nbsp;''Vedartha Sangraha''. Advaita Ashrama. &nbsp;ISBN &nbsp;978-81-7505-118-8.
* Devamani, B. S. &nbsp;(1990). &nbsp;''The Religion of Rāmānuja: A Christian Appraisal''. Christian Literature Society.
* Duraisingh, Christopher &nbsp;(1979). &nbsp;''Toward an Indian-Christian Theology, Rāmānuja's Significance a Study of the Significance of Rāmānuja's Theological Hermeneutics for an Indian-Christian Understanding of the Relation Between God and All-else''. &nbsp;Harvard University.
* Lott, Eric J. &nbsp;(1976). &nbsp;''God and the universe in the Vedāntic theology of Rāmānuja: a study in his use of the self-body analogy''. Ramanuja Research Society.
* Govindacharya, A. (1960). &nbsp;''The Life of Rāmānuja''. S. Murthy.
* Rao, T. A. Gopinatha (1923). &nbsp;''Sir Subrahmanya Ayyar Lectures on the History of &nbsp;Śrī Vaiṣṇavas''. University of Madras, Government Press.
* Sastri, K. &nbsp;A. Nilakanta &nbsp;(1955). &nbsp;''A History of South India: From Prehistoric Times to the Fall of Vijayanagar''. &nbsp;Oxford University Press.
* Sharma, Arvind (1978). &nbsp;''Viśiṣṭādvaita Vedānta: A study''. Heritage Publishers.
* Aiyengar, C. &nbsp;R. Srinivasa (n.d.). &nbsp;''The Life and Teachings of Sri Ramanujacharya''. R. Venkateshwar.
* Subramanian, T. N. (1957). &nbsp;''South Indian Temple Inscriptions''. &nbsp;''Madras Government Oriental Series, no. 157'' &nbsp;'''3''' &nbsp;(2). pp. &nbsp;145–60.
* Barua, Ankur (2010). "God's Body at Work: Rāmānuja and Panentheism". &nbsp;''International Journal of Hindu Studies'' &nbsp;'''14''' &nbsp;(1): 1–30.
 
== Pautan Luar ==
'''Biografi'''
* Biography of Ramanuja, &nbsp;''[http://sanskrit.org/?p=95 Sanskrit.org]''
'''Hasil karya'''
* [http://www.bharatadesam.com/spiritual/brahma_sutra/sribhashya_ramanuja/vedanta_sutra_commentary_ramanujaindex.php Sri Bhashya: Ramanuja's commentary on Vedanta Sutras][[,]] translated By George Thibaut (1904)
* Works by [https://www.gutenberg.org/ebooks/7297 Ramanuja] &nbsp;at &nbsp;Project Gutenberg
'''Lain-lain'''
* [http://ramanuja.org/ Ramanuja.org]